söndag, september 27, 2009

Nytt på gång

Flikar in med lite goda nyheter. Läste precis i NME att mina främsta favoriter från förra året, brittiska Foals, håller på att spela in en ny platta. Arbetet med uppföljaren till förra årets eminenta debut Antidotes (Spotify) sker här i Sverige dessutom. Även Vampire Weekend, ett annat av mina stora favoriter från förra året, arbetar på ett nytt album.



Och när vi ändå är inne på nya album. En nackdel med den underbart enorma tillgången man har till ny musik via Internet är att, om man som jag fortfarande är en skivromantiker, går miste om den här känslan av stoppa en nyinköpt skiva i stereon och där och då höra musiken för första gången. Ni vet hela den här processen med att vänta på relasen, pirret när man beställer skivan, otålig väntan på brevbäraren, lyckan inombords när man äntligen får riva upp emballaget och plocka ut plattan och stoppa in den i cd-spelaren utan att ha en aning om vad som väntar. Det är en härlig känsla. Detta händer dock sällan numera då jag oftast redan har hört alla nya album jag köper. Men när det gäller Editors har jag beslutat mig för att undvika alla de möjligheterna som där finns till att lyssna till de nya låtarna. Har förvisso hört några spår i form av liveklipp på YouTube, vilka jag tipsade er om i somras, men det var också enda gången. Därefter har jag bara hållt mig till singeln Papillon. I det här fallet vill den där skivromantiker inom mig faktiskt vänta till dess att jag har hela nya plattan hos mig i fysisk form.

Men om man inte har lika konstiga idéer som undertecknad och inte orkar vänta till releasen den 12:e oktober så kommer man från och med fredagen den 2:e kunna lyssna till klipp av de nya spåren på deras myspace. Så håll utkik där om ni är nyfikna.



Imorse var även första gången i mitt liv som jag skrattade åt en negativ recension. Det kanske bara är jag med John Dorans ordbajseri till totalsågning av Maps senaste plattan Turning the Mind på NME kan var det roligaste jag läst i recensionsväg. Och då är jag ändå gruvligt förtjust i Maps.

Dagens således:

Maps - Let Go of the Fear

2 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Vilken sågning Malin, pust... gillar vanligtvis inte dessa kritiker som berikar sin nödvändighet i att såga ner artisters hårda arbete, finner ingen större mening att i så fall recensera skivan över huvudtaget, men som du säger så var texten ganska underhållande, har alltid själv gillat Maps och kommer inte att ha förutfattade meningar från ovannämnda recension.
Är nog som du Malin, en skivromatiker, antagligen bättre på denna romantik än kärlekens ystra labyrinter.
Många intressanta skivsläpp ligger i startgroparna och vem är inte benägen att längta efter mer underbar musik.

Editors !!!!

Malin sa...

Kan bara instämma med dig. Jag gillar inte heller totalsågningar från recensenter för som du säger...vad är vitsen med att recensera skivan i fråga öht i så fall? Men det där var en sådan extrem ordskur att det blev underhållande istället. Dock synd för Chapman att få en sådan fruktansvärd avhyvling, men förhoppningsvis skiter han i Dorans ord fullständigt och fortsätter på sitt spår.

Jag låter aldrig recensenters åsikter påverka mig, av erfarenhet är det ytterst sällan jag håller med dem ändå.

Kan nog bli ett riktigt gött musikår även 2010 :-)