söndag, september 20, 2009

In the Spotlight 2009 pt.14: Calvin Harris

Han brukar dyka upp lite här och där i den här bloggen, Dumfries-sonen Calvin Harris. Dock har han aldrig fått ett alldeles eget inlägg, utan det har hela tiden varit tillsammans med någon/några andra. Därför är det nu äntligen dags för herr Harris att få vara huvudmannen.

Och detta för att denne skotte nyligen släppt sitt andra album, Ready For the Weekend. Ett album fullt av dansgolvssköna dance-electrolåtar. Kanske har ni hört singlarna I'm Not Alone eller titelspåret Ready For the Weekend på sina håll. Plattan börjar käckt med The Rain och sedan fortsätter det på samma glada electrospår innan den avslutande och lite lugnare och instrumentala låten 5iliconeator rundar av det hela på ett perfekt sätt.



Det jag gillar med Calvin Harris musik är att den är glad, gött medryckande och oftast sprallig. Och den verkar spegla den uppfattningen jag har av honom som person också. En sympatisk, sprallig och glad prick. Calvin Harris gör mig på riktigt gott humör och han brukar dessutom lyckas med den svåra konsten att locka upp mig på dansgolvet.

Med den här plattan på hög volym i bakgrunden efter att ha avslutat arbetsveckan på en fredagseftermiddag är man definitivt "ready for the weekend".

Har ni tid över kan ni alltid kolla in det här korta klippet där Calvin presenterar sin "Humanthesizer"(Human Synthesizer). Rätt häftigt må jag säga.



Calvin Harris på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

Inga kommentarer: