onsdag, september 16, 2009

In the Spotlight 2009 pt.9: Jamie T

OK!
Som jag nämnde i föregående inlägg så är det tre album som gått på mer eller mindre konstant repeat de senaste dagarna. Den ena är Muse senaste The Resistance, vilken jag skrev några milsrader om i förrförra inlägget. Den andra plattan som fått värma upp högtalarna i dagarna är Kings & Queens av herr Jamie Treays, eller Jamie T som han kort och gott är bekant som.

Precis som alla andra diggade även jag den unge brittens megahit If you got the money när den kom ut för ett par år sedan. Fast till skillnad från alla andra så kom jag inte längre än till den låten. Och Jamie T föll i glömska, men knackade glatt på igen för ett par månader sedan när Sticks n Stones spelades på någon radiostation. Gillade den till och med mer än If you got the money. Inte långt efter det hörde jag även Chaka Demus som jag gillade ännu mer! Vart håller det här på att bära tänkte jag och svaret fick jag i helgen.



Kings & Queens är en klockren skiva rakt igenom. Man rycks med och blir på ett hejdundrande bra humör. Jag förstår verkligen att folk hyllar killen till höger och vänster. Jamie är verkligen sin egen, med ett småtufft alternativepunkish sound med lite hihopbeats och andra influenser inblandat slänger han upp låt på låt som fastnar omgående. Och när jag väl börjat spela skivan har jag verkligen svårt att sluta lyssna på den. Jag vågar säga redan nu att Jamie kan räkna med en topp fem-placering på min årslista i december.

Favoritspår: Hocus Pocus och Castro Dies




Jamie T på:
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

Inga kommentarer: