tisdag, augusti 12, 2008

Tema: Guilty Pleasures!

För drygt ett år sedan införskaffade jag mig en dag ett nummer av musiktidningen Q. I det numret presenterade de ett gäng album och låtar som gick under kategorin "Guilty Pleasures". Det vill säga låtar och skivor som man kanske inte erkänner i första taget att man gillar. Jag tycker det här begreppet är riktigt roligt. Dock ska jag understryka att jag inte tycker man ska skämmas för någonting som man gillar, ingen poäng med det. Blir man glad av en låt så är det en självklarthet att man ska få dra upp volymen så väggarna skakar! Man ska inte ta så jäkla allvarligt på allting. Men jag gillar ändå uttrycket och brukar använda det som en kul grej, en skojig term på de låtar som det kanske är något oväntat att man gillar. I mitt fall så har jag inte mycket till övers för alla "idoler/produktartister" som förpestar radion var och varannan sekund och där syftet mer är att tjäna pengar än något annat. Men hur urfåning en text än må vara och även melodin lika så finns det ibland rytmer, takter och toner som bara rycker tag i en oavsett om man vill eller inte. Faktum är ändå att det stundvis kan vara riktigt skönt att ha sådana låtar att lyssna till också. Ibland vill man bara ha någon simpel låtplåga att lufta sig lite med. Fast en guilty pleasure skulle lika gärna kunna vara Coldplay för en dödsmetallare eller liknande. Ni fattar nog.

Som sagt, en kul grej så därför tänker jag här och nu göra en kort avstickare från mina vanliga rekommendationer av artister och band jag älskar och helt enkelt presentera mina guilty pleasures!

Vilka är dina?


Alex Gaudino feat. Crystal Waters - Destination Calabria
Amerie - 1 thing
Ashlee Simpson - Outta my head (ay ya ya)
Britney Spears - Gimme more
Britney Spears - Piece of me
Danny - Play it for the girls
Kardinall Offishall ft. Akon - Dangerous
Kylie Minouge - 2 Hearts
Kylie Minouge - In my arms
Lady Gaga ft. Akon & Colby O'Donis - Just Dance
Madonna - Give it 2 me
Mark Owen - I Am What I Am
Nelly Furtado ft. Timbaland - Promiscious
Nelly Furtado - Say it right
Timbaland ft. Justin Timberlake and Nelly Furtado - Give it to me
Timbaland - Scream (ft. Keri Hilson & Nicole Scherzinger)
Timbaland - The Way I Are (ft. Keri Hilson & D.o.e.)

3 kommentarer:

TP sa...

Jag kommer ihåg d numret av Q. Alster med Dire Straits å Meatloaf mm fick man inte tycka om.
Ganska lattjo tanke. Tycker i.o.f.s. att den haltar med min filosofi: Bra musik e bra musik. Varför ska man låta andra bestämma vad du tycker e bra!
Men visst har även jag en skämslista. Men den får jag återkomma med. Ett litet smakprov kan jag lämna. I två veckor har jag ibland kommit på mig själv att gå å nynna Schnappi!! Den du!!!

Malin sa...

Håller helt med dig i din filosofi :-) Som sagt så tycker jag bara GP-grejen är rolig sak. Kul med en liten benämning på dem, framförallt så vet man ju vad man ska döpa mappen till som han har de låtarna i!

Haha, Schnappi alltså..känns som mina GPs inte ens tillsammans kommer i närheten av den! ;-)

TP sa...

Angående den lilla krokodilen. Ganska lustigt! Jag hade faktiskt en rad till i min kommentar som jag tog bort i sista stund. Där skrev jag exakt vad du utrycker angående Schnappi vs. dina GP så jag håller helt med dig.