onsdag, augusti 20, 2008

Covers pt.15 - Word up

Dags att avhandla ännu en cover och även här en som knäcker originalet. Med hästlängder till och med även om låten i sig egentligen inte är så värst bra men ni kommer nog märka skillnaden i kvalitet på de två versionerna. Coverversionen har hur som helst oavsett vilket blivit en slags beroendelåt som jag gärna spelar varje dag. Jag blir på riktigt gott humör av den.

Vilken låt är det då?

Jo, Word up.
Jag har länge gått och trott att jag med all säkerhet hade hört originalversion någon gång men när jag letade upp den igår så kunde jag konstatera att så inte var fallet. Tack och lov skulle man nästan kunna säga för den är verkligen ingenting att ha om du frågar undertecknad. Cameo låg bakom originalet som kom ut 1986. Spice Girls-tjejen Melanie B gjorde en tolkning av den för ett knippe år sedan och när jag lyssnade på den förut så höll öronen på att bomma igen fullständigt. Den var sämre än vad jag minns det, ja rent utsagt vedervärdigt dålig att det är pinsamt. Vill ni ändå höra den så får ni leta upp den på egen hand.

Det var ändå inte den tolkningen som jag skulle orera om utan den som grabbarna i Korn släppte ifrån sig 2004. Egentligen har jag funderat ett antal gånger på varför de valt just den här låten då den känns väldigt lättillgänglig och kommersiell till skillnad från vad bandet brukar ge ut. Dock har jag inte så värst stor koll på Korn då jag har haft väldigt svårt att ta dem till mig utöver ett fåtal låtar så jag ska inte spekulera så mycket mer i det. Deras version av Word up satte sig hur som helst från första stund jag hörde den. Som sagt, det är verkligen inte det bästa som någon gång har gjorts men attans... jag kan inte sluta spela den!


Cameo - Word up
Korn - Word up


3 kommentarer:

TP sa...

Underbar video!
Skrattade gott åt den sjungande hunden.
Den version du har hört kan ha varit med Gun. Korn version ligger närmare den än orinalet.
Å jag kan säga att Guns version har spelats många många gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=1xARbuaOy7c

Malin sa...

Guns version var inte bekant alls. Jag har nog bara fått för mig att jag hört originalet. Eftersom det är en såpass gammal låt så tycker man väl det är självklart att man har hört den även om man inte har minne från det. Helt ok version det här men jag föredrar Korns alla gånger :-D

Jimmy Myhre sa...

Fanatiskt roligt klipp med Cameo, förutom hunden så går det inte att missa sångarens diskreta skydd för mandomen . Det kan vara så underbart att se gamla videos och försöka lista ut hur regissören har tänkt.

Jimmy