fredag, augusti 20, 2010

In the Spotlight 2010 pt.21: Foals

En dag för två år sedan. Jag stod och donade med diverse köksbestyr. I stereon snurrade senaste Sonic-samlingen. Med på den fanns Balloons med Foals. Vi snackar inte kärlek vid första öronkastet. Vi snackar KÄRLEK vid första öronkastet. Där och då glömde jag allt vad disk och kokande potatis hette. Jag släppte genast det jag hade för händerna för att ta reda på mer. Debutplattan Antidotes införskaffades och sedan dess har jag och Foals haft en blystark kärleksrelation.

Har otåligt väntat på en uppföljare och i maj dök den äntligen upp, Total Life Forever. Och väntan har verkligen inte varit förgäves! Den har Foals karakteristiska sound samtidigt som de har tagit ett steg vidare från debuten. Plattan andas en öppnare atmosfär och den kan nog upplevas mer lättillgänglig för den som hade svårt för Antidotes.




Det härliga öppningsspåret Blue Blood är min solklara favorit. Nya singeln Miami sätter jag gärna på repeat också, och Titelspåret är den lika skön att försvinna bort i. Första smakprovet Spanish Sahara är det spåret som skiljer sig mest från de övriga låtarna. Men den är riktigt mäktig bara man tillåter sig att lyssna till hela. Den byggs upp på ett riktigt behagligt sätt. Det är en av många saker jag gillar med bandet, att de ofta börjar försiktigt i låtarna för att sedan bygga upp och fylla ut dem allt eftersom sekunderna tickar iväg. Deras sound gör sig utmärkt för det. After Glow är ett bra exempel. I urvalet av låtar jag vill tipsa lite extra om ska jag givetvis inte glömma bort den fabulösa singeln This Orient.


Det är en förbaskat bra platta och den räknas hittills lätt till en av årets bästa. Men det är inte riktigt full pott på betygsskalan, vilket nog beror på min platinahårda förälskelse i debutskivan. Antidotes har fortfarande något som sätter mitt hjärta i brand några Celsius-grader högre än TLF. Men är TLF en utmärkt uppföljare. Det låter nytt och det låter Foals. Precis som det ska vara!



Tyvärr finns inte Total Life Forever på Spotify, men tro mig när jag säger att det är värt pengarna att langa iväg en beställning på den. Däremot finns Antidotes att hitta på Spottan om ni vill lyssna till den.


Foals på

Inga kommentarer: