onsdag, augusti 18, 2010

In the Spotlight 2010 pt.20: Zeromancer


Fasiken vad tiden går fort! Inför det här inlägget insåg jag att det är ungefär 10 år sedan jag upptäckte det norska industrirockelektro-bandet Zeromancer. Jag var rätt såld på dem under gymnasiet. Sen avtog intresset en aning men de har alltid fortsatt hänga med på ett litet hörn.

Femte studioalbumet The Death of Romance släpptes nu i år. Först tyckte jag att det var en rätt tråkig historia, ett resultat av att den nog släpptes lite för snabbt efter föregående års album Sinners International. Men ju mer jag har lyssnat desto mer har den växt och i skrivande stund tycker jag att den är mycket bättre än Sinners.



Under de första lyssningarna var det bara Revengefuck som fastnade. Men de senaste vändorna har i princip alla låtar växt och ett flertal av dem har fångat intresset lite extra, som Murder Sound och Industrypeople. Även The Hate Alphabet och V får gärna gå ett extra varv.

Bandets texter har aldrig varit något som ens är i närheten av att hänga upp i granen. Men jag är väldigt svag för deras sound. Tungt och elektroniskt är en kombination jag sällan tackar nej till! Trivs ni i samma vatten och har 45 minuter till övers, då kan The Death of Romance vara ett album för er att kolla upp.




Zeromancer på


Inga kommentarer: