tisdag, juni 24, 2008

Favoritlåtarna pt.7 - Bones

I mitt inlägg om Editors förra singel Push your head towards the air nämnde jag att det inte skulle förvåna mig om det kommer ett femte släpp från albumet An end has a start och att den singeln då blir Bones. Det mest logiska då det är den första "nya" låten de började spela live redan under turnén med förra albumet. För någon månad sen fick jag ett mail som bekräftade mina aningar och nu har videon letat sig upp på Youtube också.

Första gången jag hörde Bones var när P3Live sände en livespelning med bandet för lite mer än ett och ett halvt år sedan. En spelning från turnén med första albumet The Back Room men som jag nämnde ovan, några låtar in i spelningen kom en ny låt och det var Bones. Det var kärlek rakt upp och ner och otaliga gånger tryckte jag på bakåtknappen på minidiscspelaren för att få lyssna på denna låt igen. När sedan andra albumet så till slut kom 9-10 månader senare blev jag först nästan lite besviken när jag hörde låten, jag var så van vid liveversionen av den att det kändes lite märkligt att höra den på album. Ett par lyssningar senare och den tröskeln var passerad och bortglömd.

Enligt mig är Bones en av de där låtarna som ligger i det hårstråsfina toppskiktet av deras alster. Jag älskar den här låten på alla sätt och vis, sound, intensitet, text etc. etc. och jag får fortfarande gudomliga rysningar varje gång jag hör introt.


Så lyssna och njut:





Editors - Bones




4 kommentarer:

/C. sa...

Ja den är verkligen underbar, jag återkommer ofta till låten :-) Ursäkta min okunskap men jag är ändå lite förvånad över att den kommer först som 5:e singel. Fast den har ju i och för sig haft många andra sagolika spår från albumet att konkurrera med ;-)

Malin sa...

Jag trodde nästan den skulle bli första singeln. Kanske kan det verka förvånande att den kom sist. Samtidigt inte. Det mest förvånande hade nog varit om den inte hade släppts som singel alls.

Anonym sa...

An end has a start är en grymt bra skiva. Jag har slutat fajtas med idén om att det inte är min kind of musik riktigt. Det är det förvisso inte men jag kan ändå inte låta bli att gilla det som fan.

Hur som helst.

Tack för grattiset! Har saknat våra mailkonversationer! Hoppas du har det bra Kram!

TP sa...

Vad mer kan man säga om Editors och An end has a start? Suveränt band, suverän skiva, suverän låt.
Grymt go!