tisdag, november 10, 2009

In the Spotlight 2009 pt.33: Heaven & Hell

Hårdrock är en genre jag tycker oerhört mycket om men som jag lustigt nog sällan är inne på i den här bloggen. Väl på tiden med andra ord!


För ett tag sedan tipsade en vän mig om Heaven & Hell, Black Sabbath med Dio vid micken. Jag har egentligen aldrig lyssnat på Black Sabbath. Jag har givetvis hört dem ett antal gånger, men aldrig kommit mig för att lyssna in mig på dem. En anledning skulle kunna vara att jag inte är överdrivet förtjust i Ozzy. Fast den teorin håller inte riktigt, för jag är däremot väldigt förtjust i Ronnie James Dio, men trots det har jag inte ens tagit tag i att lyssna på hans tid i Sabbath.


Heaven & Hell har dock gått på repeat rätt flitigt på senast. Plattan The Devil You Know är en riktig rockrökare. 10 starka och sköna spår som får en att plocka fram luftguran och peta volymen i bott. Bäst gillar jag Double the Pain, Bible Black och Follow the Tears, men som sagt, från början till slut är det här ett hejdundrande bra album om jag får säga det själv! Och den lär med stor säkert finnas med på min årssummering.


Heaven & Hell på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan


5 kommentarer:

/C. sa...

Bra är det! Enligt mig är det nästan att betrakta som ett Sabbath-album då förutom Iommi och Butler även Appice från Dio-åren är med på trummor (sedan är ju t.o.m. bandnamnet taget från Dios första som medlem). Anledningen till att dem har tagit ett annat namn har kanske att göra med Ozzys återförening med originalmedlemmarna om än jag är lite osäker vad gäller detta... Men vad spelar namnet för roll när det är ett superskönt album :-)

Malin sa...

Enligt källornas källa (dvs Wikipedia ;-) ) så valde de Heaven & Hell för att inte känna sig "tvingade" att köra de största Sabbath-hitsen på turnén. Men vad vet jag. Bra är det iaf!

/C. sa...

Aha, det förklarar saken! Blev först lite konfunderad över namnvalet då det ju är en inkarnation av Black Sabbath. Trodde t.o.m. först ett tag att det var några som hade försökt slå mynt av namnet på Dio-albumet innan jag såg att Dio och Iommi var med, haha.

Boggen sa...

Nostalgi för ett gammalt Rainbow och Dio-fan! Kul att du skriver lite om just denna genre. Har länge tänkt göra någon sorts best of heavy metal/hårdrock med banden man gillade på 80-talet. Just Dio, Raibow och kanske Black Sabbath skulle vara med på den listan. Får se om det dyker upp på Boggbloggen...

Malin sa...

Ja jag borde egentligen få mer skrivet om den tyngre genren för den ligger mig varmt om hjärtat. Får försöka ändra på det! Rainbow är jag oerhört förtjust i för övrigt.

Tycker absolut du ska göra en sådan lista Boggen! Låter som en himla fin idé :-)