torsdag, november 26, 2009

In the Spotlight 2009 - Albumregn del 1 av 3

Så mycket bra musik och så lite tid! Eftersom året närmar sig sin sista månad tar jag tillfället i akt att samla ett gäng sköna album från 2009 som jag inte hunnit med att skriva om här. Album som jag väldigt gärna vill tipsa er om. Kommer att dela upp dessa på tre olika inlägg - tips från blogg-vännerna, nya egna upptäckter, samt här och nu: "gamla godingar" som släppt nytt under det gångna året.

(Albumtitlarna är Spotify-länkar, låttitlarna leder till YouTube-klipp.)


Kaizers Orchestra - Våre Demoner
Femte studioplattan från ett av mina stora favoritband. Jag har inte direkt varit överväldigad över albumen tre och fyra, men glädjande nog är Våre Demoner ett Kaizers tillbaka i sin hederliga gamla form! Ompa till ni dör!
Spår: Senor Torpedo

Mesh - A Perfect Solution
Ytterligare ett av mina stora favoritband. Mesh gör gudomligt bra synthpoprock. Har bara hunnit lyssna en gång, men vilken lyssning sen! Suveränt bra album! Mycket troligt att den i sista stund tränger sig in på min lista över årets 15 bästa plattor.
Spår: If We Stay Here

The Veils - Sun Gangs
Nya Zeeländska The Veils är i mitt tycke ett av de mest kvalitativa banden vi har på denna planet. De har en enorm känsla och förmåga att verkligen komma en nära inpå med sin musik. Nya plattan gör i alla fall inte mig besviken. Oerhört bra.
Spår: Sit down by the fire

Starsailor - All the Plans
Underskattat band som gör riktigt bra poplåtar med vemodig touch. Väldigt bra skiva som jag dessvärre tror försvinner bort i mängden. Därför råder jag er varmt att håva upp den ur albumstimmet i det stora musikhavet.
Spår: The Thames

Malcolm Middleton - Waxing Gibbous
Utmärkt singer/songwriter från Skottland, tidigare medlem i Arab Strap. Middletons fina skotska accent ger dessutom de redan ypperliga låtarna ytterligare personlighet och karaktär.
Spår: Zero

The Cribs - Ignore the Ignorant
Jag har haft väldigt svårt för The Cribs tidigare, men den här plattan har verkligen tilltalat mig. Det är inget revolutionerande men en mycket bra platta i sin genre.
Spår: City of Bugs

Seasick Steve - Man From Another Time
Seasick Steve är egentligen inget annat än helt lysande! Riktigt bra platta och ett måste om du dras till blues.
Spår: That's All (live)

Maps - Turning the Mind
Hade rätt höga förväntningar på uppföljaren till den enastående debuten We Can Create. Tyvärr har inte Turning the Mind samma magiska fängslande känsla som sin föregångare. Men tvärtemot vad recensenterna säger är det trots allt en bra platta.
Spår: Love will come

Placebo - Battle For the Sun (tyvärr ligger inte hela albumet uppe)
Nog för att jag alltid tyckt mycket bra om Placebo men bandets senaste alster var faktiskt oväntat bra!
Spår: The Never-ending Why

Vive La Fête - Disque D'Or
Senaste plattan från denna belgiska duo, som jag upptäckte sent en natt på Arvikafestivalen för några år sedan, växer snabbt. Catchy elektropoprock som gör en på bra humör.
Spår: Everybody Hates Me




Fler bra plattor:
...And You Will Know Us By the Trail of Dead -
The Century of Self
Patrick Wolf - The Bachelor
Regina Spektor - Far
The Mars Volta - Octahedron

Yeah Yeah Yeahs - It's Blitz!

Zeromancer - Sinners International
Röyksopp - Junior

Mustasch - Mustasch

MSTRKRFT - Fist of God
Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

The Von Bondies - Love, Hate and Then There's You
Camera Obscura - My Maudlin Career
A Mountain of One - Institute of Joy (den växer!)
Air - Love 2

4 kommentarer:

Boggen sa...

En del som jag kände till men flera som jag nu måste kolla upp! Tack för det! Som om det inte kommit tillräckligt mycket bra redan i år!

Malin sa...

Precis! Hoppas du hittar något spännande bland de du inte kände till sedan tidigare!

Jimmy Myhre sa...

Grym lista Malin,sitter själv och filar på en egen. Maps, The Veils, A Mountain Of One, Malcolm och The Trails kommer garanterat att vara med på min också, ett underbart musikår igen. Suveränt malin

Malin sa...

Tack Jimmy! Två albumlistor till på g innan det är dags för den svåra årssammanfattningen... verkligen ett suveränt musikår!