onsdag, oktober 14, 2009

In the Spotlight 2009 pt.23-2: Editors

Dags för del två i recensionen av den rykande färska plattan från Editors, In This Light and On This Evening. För med den limiterade utgåvan medföljer en bonus-skiva, Cuttings II, innehållande ytterligare fem nya spår.

För den som undrar är Cuttings I en skiva med samlade b-sidor från debutplattan The Back Rooms singlar, och som följde med en nyutgåva av det albumet.

Men här är det alltså fem nya spår. Låtar som inte platsade på albumet men som är för bra för att vara b-sidor. (Om än jag personligen brukar tycka att bandets b-sidor över lag är för bra för att vara just b-sidor). Dessvärre har jag inte lyckats hitta några ljudklipp för låtarna vilket är synd. Ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det är värt pengarna att köpa den limiterade upplagan av nya albumet!




Först ut är This House is Full of Noise som börjar hyfsat avskalat med en tunnare elektronisk matta i bakgrunden, piano och en Tom Smith med sitt typiska vemod i rösten. En längre inledning som bygger upp inför den gitarrmangling som sedan bryter ut ett par minuter in i låten. Det växlar ett par gånger mellan det lugna och det riviga och det är en väldigt uppfriskande låt att höra efter det elektroniskt-dominerade albumet. Kusligt bra!

Därefter kommer I Want a Forest, vars intro utgjorde den 17 sekunder långa aptitretaren vi fick höra från studion i våras. Den här har en riktigt skön balans mellan gitarr och det elektroniska. Den har också en rätt kuslig stämning och känns typiskt Editors. Mycket bra låt som lika gärna hade kunnat vara med på albumet.

A Life As a Ghost är nog den låten som känns mest 80-tal. Ett mörkt och kallt 80-tal. Jag vet inte hur jag ska beskriva den riktigt, ljudbilden känns rätt tjock och flytande, men samtidigt väldigt direkt och nästan lite obehagligt närgången. Ett säreget stycke, och den jag gillar minst av de här fem, om än jag ändå tycker om den. Tror jag. Jag har nog en rätt ambivalent inställning till den. Den är skum men samtidigt är det något i den som tilltalar mig.

Efter den något påträngande ljudbilden från A Life As A Ghost kommer Human perfekt in. En mycket behaglig låt med en lättare och luftigare ljudbild med enkla gitarr- och synthmelodier som växlar med varandra. Det här är den enda låten av de fem som inte går åt det mörka hållet utan har en mer positiv atmosfär. Väldigt fin.

Avslutande For the Money är kanske skivans starkaste spår. En låt med Chris Urbanowiczs gitarr som tydligaste bäraren i den mjukt pulserande mörka ljudbilden som utgör första delen av de sex minuterna. En ljudbild som stannar upp vid den fina refrängen då endast ett piano ackompanjerar Toms röst. En låt som allt eftersom bygger upp mot det starkt pumpande och majestätiska avslutet. Ljuvligt bra låt och perfekt avrundning på den här bonusskivan.




Sammanfattningsvis har låtarna på Cuttings II en mer balanserad blandning av gitarrer och elektroniskt. De ligger närmare det gamla Editors, samtidigt som de har en stadig fot i det nya soundet. Det är riktigt bra låtar och ett par av dem hade mycket väl passat in på själva albumet. Men i slutändan tycker jag ändå att Editors tagit rätt beslut i valet av låtar.

En riktigt fin bonusskiva som sagt och som utgör ett bra komplement till In This Light And On This Evening. Rekommenderar er därför varmt att lägga på några kronor extra och köpa den limiterade upplagan.


Av de 20 nya låtarna som spelats in har nu 14 av dem sett dagens ljus. Den 15:e är på gång inom kort - den av mig varmt omtalade No Sound But the Wind vilken finns med på soundtracket till den kommande Twilight-filmen. Ett soundtrack som för övrigt ser ut att vara ruskigt bra och vilken jag säkerligen lär återkomma till när det är dags.

Inga kommentarer: