fredag, december 02, 2011

In the Spotlight 2011 pt.68: Vyn


En dag, runt lunchtid, för ungefär en månad sedan. Solen sken, det var friskt i luften, och allting kändes bara sådär underbart hösthärligt. Till det är det egentligen bara en sak som fattas, och det är ett soundtrack till dagen. Och vissa dagar ska saker bara klaffa. Jag körde till jobbet och i stereon hade jag Vyns debutalbum Riksettan. Det var första gången jag spelade den, och den visade sig vara den perfekta pusselbiten för dagen.

Julia Heberling och Magnus Josefsson (Blända) är duon bakom namnet Vyn. Tillsammans skapar de ljuv instrumentalmusik ihop med hjälp av akustiska gitarrer, orglar och pianon. I ett mailutskick står det att "musiken hämtar inspiration från staden men kanske framför allt från landsbygden". För mig är det den fina känslan av landsbygd jag får av Riksettan, och kanske är det just därför som jag blev så otroligt förtjust i plattan.



foto: Andreas Nilsson


Riksettan släpps den 7:e december, och den vill DU ha. Häng på låset till din lokala skivbutik, eller sätt den högst upp på önskelistan inför julafton!


Lyssna på Vyn på SoundCloud:


Inga kommentarer: