tisdag, september 20, 2011

In the Spotlight 2011 pt.45: The Rapture


Fem år efter föregående albumet och en medlem mindre är The Rapture nu äntligen tillbaka med ett nytt album, In the Grace of Your Love. Ska väl erkänna att jag hade rätt höga förväntningar på den, framförallt efter singeln How Deep is Your Love? som jag är ruskigt förtjust i. Dock är jag lite besviken. Det är en bra skiva, men jag kan samtidigt inte låta bli att tycka att den känns lite tam. Jag saknar lite av den tuffa attityden de haft på tidigare album. Kanske är Matt Safers avhopp en bidragande orsak i den saknaden. Men Luke Jenner har alltid varit den jag föredragit vid mikrofonen av de två, så på den fronten är allt väl nu när Jenner står för all sång själv.

How Deep Is Your Love? är den klockrena favoritlåten, och enligt mig det klart starkaste spåret på skivan. Utöver den gillar jag även inledande Sail Away, Never Die Again, och titelspåret. Som sagt, det är bra, men tyvärr inte bättre än så. Dock tillräckligt bra för att ni ska kolla upp den.

Tycker samtidigt att ni ska passa på att lyssna på de två tidigare albumen, Echoes och Pieces of the People We Love. Där har The Rapture sina ljusaste stunder så här långt, om ni frågar mig.


Inga kommentarer: