onsdag, april 13, 2011

In the Spotlight 2011 pt.15: Kurt Vile


Jag tänkte ett flertal gånger under 2009 att jag skulle skriva om Kurt Viles album Childish Prodigy. Men det blev aldrig av. Förmodligen för att jag lyssnade sönder den. Men konstigt nog kommer jag knappt ihåg hur den skivan lät. Men jag vill minnas att det var lite mer psykedlisk touch på den, lite mer driv i låtarna. Nya plattan heter Smoke Ring For My Halo och är en mer avskalad historia. Skulle vilja säga att omslaget talar rätt bra om hur albumet låter. När jag lyssnar på Smoke Ring For My Halo ser jag framför mig en långhårig, kutryggig och blyg kille med gitarr. Snälla melodier och en röst som känns försiktigt men ändå stabil. Det är en fin skiva. Bra rakt igenom, men jag tycker nog att andra halvan väger lite tyngre. Där finns Ghost Town som jag blivit väldigt fäst vid, samt Peeping Tom och titelspåret.





Kurt Vile på


Inga kommentarer: