måndag, oktober 03, 2011

In the Spotlight 2011 pt.48: IAMX


Jag vet inte vad som hände. Som det stora IAMX-fan jag är, och så taggad som jag var i våras inför det senaste albumet Volatile Times, borde jag således ha skrivit om den på direkten. Gissar att en massa annat kom emellan. Ibland blir det så. Men bättre sent än aldrig för att slita lite mer på en väl använd klyscha.

Volatile Times är fjärde studioalbumet från IAMX. Kanske det snyggaste omslaget hittills. Men det är inte bara konvolutet som är snyggt. Musiken är detsamma. Som vanligt när det kommer till Chris Corner. Soundet känns igen från de andra album. Tänker jag efter känns det som en kombination av de tidigare tre plattor, samtidigt som det är ytterligare ett steg fram. IAMX växer säkert i sin musik för varje ny skiva.



Ett album fullt av stenbra låtar i en tuff, kaxig och sexig elektronisk anda som jag bara älskar. Det känns som om IAMX aldrig gör mig besviken. Jag är oerhört glad att Corner tog steget ut i detta projekt när Sneaker Pimps lades på is. Hur bra som helst. Kärlek!


Favoritlåtar: Music People, Bernadette, Volatile Times (föredrar dock albumversionen framför denna singelversion).


IAMX på

Inga kommentarer: