fredag, juli 09, 2010

In the Spotlight 2010 pt.14: Yeasayer

Har halkat efter med en massa tips. Som det här om Yeasayers senaste album Odd Blood som släpptes för några månader sedan. Men det passar å andra sidan rätt bra att skriva om dem nu då de om 6 dagar kommer att stå på en scen i Arvika. Jag kommer dock missa den spelningen så rapport om huruvida Yeasayer är något att ha live eller inte får utebli. Däremot utlovar jag som vanligt en sammanfattning om allt annat live-godis jag planerar att beta av.




Men nu åter till Yeasayer. Hade sett fram emot ett riktigt benknäckar-album då singeln O.N.E. har gått på högvarv hemma hos mig. Dock var Odd Blood inte riktigt som förväntat. Diggar första halvan medan andra halvan är lite skummare. Men det är trots det något tilltalande med den skummare biten också. Låtarna i sig är inte så dåliga, det är snarare något i de flummigare utsvävningarna som jag kan tröttna på om jag är på fel humör. Sammanfattningsvis är det inget album som kommer hamna på min topp 20 i december, men den är helt klart köpvärd för den har sina bra stunder. Nämnda O.N.E och Ambling Alps i synnerhet. Även Madder Red har fastnat lite extra. Sen är det något glatt charmigt över Yeasayer som jag gillar. Om någon av er är på plats på Arvika-giget får ni gärna lämna en kommentar här om hur spelningen var!


Yeasayer på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

Inga kommentarer: