torsdag, februari 05, 2009

War Tapes

Var in på min myspace en sväng imorse och hade fått ett meddelande med en rubrik i stil med "You like Editors - You'll like this". Jaha, ännu ett-lyssna-på-oss-meddelande tänkte jag men så nyfiken som jag är på ny musik så brukar jag oftast ge dem en liten chans. (Är man dessutom så smart/fräck att man nämner ens favoritband i rubriken så blir det jäkligt svårt att hålla tassarna borta).

Bandet det handlade om denna gång heter War Tapes och kommer från USA. Musiken beskrivs som "heart quaking doom-pop". Är inne på tredje spåret på första vändan nu och måste säga att det låter inte alls tokigt. Stundvis påminner de lite om Joy Division, andra spåret Dreaming of You förde tankarna till White Lies och Start Again anade en svag dofta av Interpol emellanåt.

Mosar man ihop delar av de banden så får man War Tapes. Det är inte revelutionerande och kommer inte riktigt upp i samma kvalitet som nyss nämnda band. Men där finns potential och det är helt klart värt att lyssna på och ett namn att lägga på minnet.

Så ta er en sväng in här idag:

www.myspace.com/wartapes

4 kommentarer:

Boggen sa...

Låter riktigt intressant. Ska erkänna att jag börjar också uppskatta Editors lite mer efter dina hyllningar. Var lite tveksam till deras förträfflighet men ibland behöver man en liten knuff ut på startsträckan...

Malin sa...

Ja Editors tycker jag du ska ge några chanser till ;-)

Nä men det är sant som du säger, ibland behövs det en extra knuff

Anonym sa...

Lät jäkligt bra!
Tack för tipset!
TP

Malin sa...

Så lite så!