söndag, april 27, 2008

Kiss me properly and pull me apart

Från ett album till ett annat.

Ta en tredjedel The Rascals och slå ihop med en fjärdedel Arctic Monkeys och du får sköna bandet The Last Shadow Puppets som är på allas läppar i dagarna. Jag hade tänkt skriva ett inlägg om dem för några veckor sen men har av flera anledningar skjutit på det. Ett av dem är väl att jag gärna ville lyssna till hela plattan först istället för att bara yppa något om första singeln.


The age of the understatement. Så hetar albumet och tillika första singeln som spelas hyfsat friskt lite här och där. Jag lyssnar knappt på P3 längre men de gånger jag prickat in kanalen så har den här låten dykt upp. Mycket bra men albumet innehåller så många fler godbitar.

Min främsta favorit just nu är Calm like you.
Mycket mycket bra låt, kan nog sträcka mig med att säga att det är plattans bästa spår också. Men som sagt hela albumet är grymt bra och så här nästan halvvägs in på året så kan jag lugnt säga att den hamnar topp 5 sen i december när det är dags att sammanfatta.
Utöver bra låtar är det ett riktigt skönt sound de fått till. För att nämna ett till favoritspår innan jag lämnar er till att utforska duon på egen hand: Separate and ever deadly

myspace: www.myspace.com/thelastshadowpuppets




För att säga något om banden som de två mycket begåvade herrarna bakom LSP huserar i annars.

Miles Kane hittar du sen drygt ett år tillbaka i bandet The Rascals. För en stund var jag helt säker på att jag hade skrivit om dem här tidigare... men vid närmare efterforskning så var så inte fallet utan det inlägget har tydligen stannat i huvudet (som så många andra) och aldrig kommit ut på tangentbordet. Dumt nog för The Rascals förtjänar verkligen all uppmärksamhet de kan få. Debutalbum är under arbete och jag ser verkligen fram emot det. Men en EP, Out of dreams som kom i december förra året, finns tillgänglig och rekommenderas varmt av undertecknad. Gillar ni Arctic Monkeys kommer ni högst troligen digga dessa tre herrar också.

Lyssna först på låten Out of dreams gillar ni vad ni hör går ni genast till deras myspace:

www.myspace.com/rascalmusic


Alex Turner behöver vid det här laget kanske inte så mycket presentation. Arctic Monkeys är ett av 00-talets mest briljanta band. Punkt. Har ni ändå lyckats missa dem så är det på tiden att ni ger dem era öron nu och omedelbums!

Teddy Picker
Leave before the lights come on
Dancing shoes


www.myspace.com/arcticmonkeys

Inga kommentarer: