onsdag, april 16, 2008

Deathstars

Jag insåg igår att det känns som en rätt intressant kombination att sitta och läsa om folkmusik samtidigt som jag lyssnade till Deathstars. De två genrerna ligger ju en bit ifrån varandra om man säger så. Fast det är ju det där med att jag helst pluggar till musik och ena dagen är aldrig den andra lik. Igår funkade Deathstars bättre än Dylan som bidrog till läskoncentrationen i förrgår.

Jag har knappt nämnt så mycket tung musik i den här bloggen än, trots att det gärna är något jag lyssnar till. Vad gäller Deathstars så har de hängt med sedan singeln Syndrome någon gång 2002-2003. Inte så insatt i bandet egentligen men jag har för mig att det var deras andra singelsläpp från debutplattan Synthetic Generation, 2003. Beträffande texterna så kan jag inte påstå att jag har mycket till övers för dem, men jag ÄLSKAR soundet. Så det är egentligen enda anledningen till att jag lyssnar på bandet. Finns dagar då det inte finns något härligare än att på hög volym få dra på "tyngre musik", hårdrock/industri ja och alla dessa genrenamn som finns. Jag gillar när man blandar in elektroniska toner, det blir utav den melodiska känslan jag vill åt samt att det blir mer maffigt. Det är jäkligt uppfriskande. Inom en inte allt för avlägsen framtid så lär det säkerligen dyka upp inlägg om In Flames, Rammstein och andra lirare. Har för övrigt lite idéer på att försöka sammanställa en lista om ca 20 låtar som ger en någolunda översikt av min musiksmak... får se hur det går med den, risken/chansen finns att den blir ännu längre om den ska täcka alla genrer jag lyssnar till.


Men nu. Deathstars som sagt.

Tongues
Cyanide
Syndrome
Synthetic Generation


2 kommentarer:

/C. sa...

Hopes röst är speciell, jag föll för den direkt. Den passar perfekt till deras hypnotiska sound. Jag får erkänna att jag blev helt såld vid första lyssningen.

Ja, Van-plattan vill du verkligen ha ;-) Den får mig alltid på bra humör.

Deathstars gillar jag men har märkligt nog inget av dem i hyllorna, jag får se till och ordna upp detta...

Ett litet sammanträffande att du skulle avhandla tung musik just idag. Det är planerat för mer av den melodin lite senare, så håll öronen öppna :-)

Anonym sa...

Ps...
Jag satt och läste mitt förra mail precis och jag ångrar lite mina hårda ord i omdömdet om "An end.."
Vad jag menar är bara att de är ju uppenbart fantastiska textförfattare och mot den bakgrunden så känns det lite fantasilöst med devil/angel antonymen.
Vilken vacker syn på din widget förresten! (David Gray) =)
Ds.