torsdag, januari 11, 2007

Musikåret 2006 - Det bästa albumet



1. Editors - The Back Room

Där har ni 2006 års bästa album. Egentligen släpptes den i slutet på 2005 men det kom faktiskt ut en specialversion av den 2006 med en bonus-DVD, (f.ö. innehållandes en grym livespelning), samt att jag köpte den i januari förra året så där av räknar jag med den på denna lista.

En annan starkt bidragande faktor är att den här plattan och det här bandet faktiskt är bland det bästa som hänt mig och mitt musiklyssnande. En musikalisk höjdpunkt Deluxe.

Det började någon gång oktober/november 2005, läste en liten artikel om Editors i Nya Wermlands Tidningen, tyckte de lät intressanta (Britt-fantast som jag är) och bestämde mig för att lägga namnet på minnet. Några veckor senare bilade jag upp till Åmotfors, ur bilstereon strömmade Trackslistan och jag hörde Kaj Kindwall nämna att nästa låt att testas var Bullets med Editors. Det var kärlek vid första öronblicket. Dock dröjde det fram till början av januari innan jag skaffade debutplattan The Back Room men vilken upplevelse jag fick sen när den väl låg i skivspelaren. Det var så bra att det nästan blev lite problematiskt, dels ville jag lyssna klart på varje låt samtidigt som jag inte kunde vänta med att få hoppa fram till nästa spår och höra mer. Mitt uppe i allt skulle jag iväg och hämta min kusin på skolan, det hela skulle ta 15 min ändå var jag tvungen att ta med skivan ut i bilen eftersom jag visste att jag inte skulle palla att vara utan den så 'länge'.

Det finns inte ett enda dåligt spår på The Back Room, frågan är om Editors ens kan göra en dålig låt. Med utgåvan jag köpte medföljde även skivan Cuttings innehållandes sex b-sidor. Även de lika fantastiska som albumspåren och några av dem är till och med bättre än ett par av albumspåren, trots att allt på The Back Room redan är små mästerverk. Det säger ju en hel del om bandets kvalitet, när man har b-sidespår som egentligen borde vara med på ett huvudalbum.

Beundran för detta band har sen fortsatt att växa under hela året, hörde en livespelning med dem på radion tidigare i höstas och för första gången sen mitten av mina tonår fick jag tillbaka den där samlarlustan, d.v.s. att jag vill ha varenda skiva de släpper i från sig. Har fått tag på några av singlarna men långt i från alla, med tanke på att det finns olika versioner av varje, så om någon där ute sitter och trycker på ett/några exemplar så får ni gärna höra av er till undertecknad.

Jag är medveten om att den här texten börjar bli onödigt lång men förhoppningsvis kanske ni samtidigt förstår hur det känns, när man hittar ett band som man älskar precis allting med. Som man kan lyssna på om och om igen utan att det blir uttröttat. Jag gillar så otroligt mycket musik och jag har flera stora favoriter, samtidigt har jag aldrig riktigt känt den där riktigt 'fulländade fullträffen', det där bandet som man kan säga att "de är mina absoluta favoriter".

Nu har jag hittat dem. Och de lär vara i full gång med att spela in en uppföljare till The Back Room. Deras sångare, Tom Smith, har sagt att de nya låtarna är de bästa de någonsin gjort. Jag har hört en av dem, Bones, och jag tvivlar inte en sekund på det han säger.

Givetvis ska man aldrig ta ut något i förskott, men jag känner mig lugn, och jag tror redan nu jag vet vilken skiva som kommer ligga överst på min lista när jag summerar 2007. Vi får väl se hur det blir...

Inga kommentarer: