onsdag, januari 20, 2010

In the Spotlight 2010 pt.2: Andreas Grega

Jag har hört hans namn, Andreas Grega, i olika sammanhang lite till och från sedan i höstas. Men det var inte förrän igår jag först hörde honom då han framförde Rädslan på P3 Guldgalan.

För några sekunder övervägde jag att kasta mig över datorn och frenetiskt trycka in power-knappen för att jaga rätt på fler låtar att lyssna till. Jag lyckades dock behärska mig till idag och passande nog så släpps Gregas debutskiva En sak i taget just idag.




Albumet har ljudit ut i lyan ända sedan i förmiddags och jag insåg att det var ett bra tag sedan jag sist blev så här upplyft av en artist som sjunger på svenska. Närmast kommer nog Blända i höstas, och så har Markus Krunegård och [Ingenting] ett par låtar jag gillar starkt, men sedan får jag leta i minnet. Tolka mig inte fel, klart jag tycker det släpps bra musik på svenska. Artister och band som Lars Winnerbäck, Thåström, Kristian Anttila och Kent till exempel gör fortfarande bra låtar, men det var några år sedan de senast gjorde något som jag verkligen verkligen gillar. Det känns därför väldigt uppfriskande med Grega och jag tror 2010 kommer bli hans år. För jag var knappast den enda som fick upp ögonen för honom igår.


Jag hittar för stunden inga onlineklipp till mina favoritspår Jag går när ni kommer, Vad tjänar du och ovannämnda Rädslan men de finns på Spotify. På You Tube finns däremot videon till singeln Dom hade mycket att säga.





Andreas Grega på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

4 kommentarer:

Boggen sa...

Såg inte hela galan och missade Grega så jag tackar för tipset. En hel del bra framträdanden var det dock.

Malin sa...

Teddybears nya lät överraskande lovande måste jag säga. Samt Jonathan Johanssons framträdande - det var magnifikt.

Jimmy Myhre sa...

Har nog avfärdat Grega utan att ens gett musiken en chans, men detta skall jag minsann äta upp med det finaste vinet. Han låter riktigt bra, musiken fortsätter att strömma fram, ljuvligt Malin.
såg inte Gregas uppträdande men Johnossi och Jonatans var magnifika

Malin sa...

Ja Johnossis nya lät verkligen lovande också. Johanssons var magiskt som sagt.

Jag hade inte så mycket tankar på att kolla upp Grega för egen maskin heller innan då jag hade fått för mig att han sysslade med hiphop. Men det var ju inte riktigt rätt. Fast han har gästat på en av Promoes låtar, så det var väl därifrån jag fått den idén kanske. Vilken tur då att P3 Guld hade den goda smaken att låta honom spela på galan.