torsdag, december 10, 2009

Eftersläntrare

Jag har varit riktigt usel på att uppdatera min lilla mixpod-spelare här till höger med nya låtar på sistone. Men nu har jag slängt in åtta nya låtar i den. Åtta låtar som jag vill slå ett extra slag för.

Dan Black, Soulsavers och Telefon Tel Aviv, orerade jag om i mina två föregående inlägg. Så de behöver ingen närmare presentation, utan jag hänvisar er dit istället om ni missat dem.

Det skotska bandet Twin Atlantic däremot nämnde jag bara i farten i sista "albumregn"-inlägget. Singeln What Is Light? Where is Laughter? är den stora pärlan på plattan Vivarium. Föll pladask första gången jag hörde den och den växer i rasande fart. En fin punkruffig alternative-rocklåt där sångarens skotska dialekt sticker fram över orden. Charmerande bra.

Upptäckte annars idag att fantastiska Beirut gett ut nytt under året. Fattade jag det rätt är March of the Zapotec and Realpeople Holland egentligen inte ett album utan en sammanslagning av två EPs... jaja. Hur som helst. Lyssnat på den ett par gånger under dagen och det låter lovande. Fastnade direkt för The Concubine som numera trängt sig in på min lista över årets bästa låtar. (Vilken för övrigt kommer presenteras i form av en väldigt lång Spotify-playlist framöver.)

The Temper Trap har jag inte nämnt över huvud taget med anledning av att deras album Conditions var en sådan total besvikelse. Riktigt synd för singeln Sweet Disposition är en riktig kanonlåt. Otroligt fin.

Andrew Bird vill jag minnas att jag nämnde kort i våras. Haft lite svårt för honom tidigare men hans senaste platta Noble Beast föll mig faktiskt i smaken. Låten Oh No är en av årets små skatter.

Jag är varken bu eller bä när det kommer till Markus Krunegård. Stundvis tycker jag han är fenomenal, stundvis tycker jag han är lite jobbig. Han har visst släppt två album iår om Spotify har taggat rätt med årtalen (vilket de kan vara riktigt dåliga på). Snabblyssnade igenom dem förut men det var i mitt tycke inget att hänga i granen. Däremot har jag blivit väldigt förtjust i singeln Hollywood Hills, som jag inte alls gillade först. Men den har börjat växa sig fast hos mig tack vare radio.

Inga kommentarer: