tisdag, september 11, 2018

Violence vs Queen of Time.


Två av mina största favoritband har ju faktiskt släppt nya album iår. Väl på tiden att nämna lite om dem!


Editors - Violence

För er som följer bloggen är det knappast någon nyheter att Editors är det band jag räknat som favoritband nummer ett sedan deras debut i 2005/2006. Editors är ett nyfiket band som är formidabla på att alltid utforska nya sound inför varje ny platta, och aldrig har jag blivit besviken på något album.

När det kommer till Violence så är inte heller det något undantag från den regeln, om än jag finner mig själv i att inte vara lika begeistrad som jag brukar vara. Varför det är så kan jag inte heller helt sätta fingret på. Jag älskar soundet, och låtarna är i grund starka. Dock är kanske låtarna inte helt på det nivået som det kanske brukar vara. Jag vet faktiskt inte, men normalt så brukar jag ha svårt att välja favoriter. Här är det fyra tydliga favoriter, resten är inte helt på samma nivå. Det är inte ett dåligt album, men ska jag rangera bandets album så hamnar nog Violence längst ner.

Dock gläder jag mig väldigt till att få höra låtarna live i oktober då vi drar till Belfast för att se Editors på Ulster Hall. Efter konserten i Hamburg under turnén med det förra albumet så kan jag inte tänka mig annat än att det blir rågrymt!

Lyssna till albumet på Spotify

En sak är i vart fall klar med denna skivan; Magazine är Editors i sitt esse!







Amorphis - Queen of Time

Från en genre till en annan! Finska Amorphis fick mig på fall under Arvikafestivalen 2010. Deras melodiska hårdrock är helt i min gata, och Tomi Joutsen utklassar de flesta hårdrock-/metalsångare frågar du mig.

Jag lurade lite på hur de skulle överträffa förra plattan Under the Red Cloud som jag fullkomligen älskar. Förväntningarna skruvades upp ännu mer när gitaristen, Esa Holopainen, i en intervju sa "it's gonna be one louder".

Och för en platta! Den är verkligen snäppet vassare och snäppet tyngre! Helt i min smak. Helt klart den bästa hårdrocksskivan på länge, och kanske Amorphis bästa.

Lyssna på Queen of Time på Spotify.

Min solklara favorit på plattan är Message in the Amber. Då den, än så länge, inte har någon officiell länk på YouTube, så råder jag er att gå in på Spotify och lyssna på den. Det är 6 min och 40sek ren fröjd! Perfekt längd för en så grym låt att utvecklas på.

Som video får ni Amongst Stars, en duett ihop med Anneke van Giersbergen.





Inga kommentarer: