torsdag, februari 07, 2008

Hot dog, jumping frog, Albuquerque

Jag och Josse satt och diskuterade lite musik här om dagen. Det hela började med att jag äntligen kom ihåg att fråga om jag kunde få låna någon platta med Orange Juice av henne. Skotskt band som höll igång i slutet av 70-talet och in på 80-talet, med Edwyn Collins i spetsen, ni vet mannen med den fantastiska dunder-solohiten A girl like you. Orange Juice vid namn har jag känt till i ett antal år men aldrig hört. Så för ett par veckor sedan när jag satt och lyssnade till just Collins solo bestämde jag mig för att det var på tiden att kolla upp hans gamla band. Jag är fortfarande inte hunnit få en ordentlig uppfattning så jag återkommer med det!

Det jag däremot tänkte komma till med detta inlägg är att Josse under vår lilla diskussion om Orange Juice även kom in på Prefab Sprout. Den enda låten jag kände till var den gamla 80-tals dängan Cars & Girls, jag vet inte hur stor den låten var, jag var bara fyra år när den släpptes, men det känns som att det var en rätt stor hit.
Hur som helst, Josse berättade om låten The King of Rock n Roll och en rolig "felhörning" ur denna. Så jag fick låna en samling med Prefab också. Den är faktiskt soft att lyssna till och just ovannämnda låt sitter som ett tuggumi. Man blir fånigt glad kort och gott!

Underlig refräng, smårolig video. Vad ska man säga? Det är härligt med lite 80-tal emellanåt!
Så här har ni den:

Prefab Sprout - The King of Rock n Roll

Inga kommentarer: