onsdag, juli 29, 2009

Have you heard the latest? pt.3

Det fullkomligen väller ut nya intressanta debutalbum och intressanta uppföljare i år. Det kommer bli en svettigt het årsbästalista när det så väl är dags i december att summera 2009. Det kommer bli gruvligt svårt att rangordna de bästa plattorna. Det här musikåret kokar!

Förutom debuter så släpps det en hel del uppföljare under året också. Som redan nämnt tidigare så kan vi under hösten vänta oss nytt från bland andra Editors, Mustasch, Wolfmother, och Muse. Förutom dem är tillika Arctic Monkeys och Maps på gång med nytt.

För att återgå till Muse så kunde man i gårdagens Zane Lowe-show på BBC Radio höra en aptitretare i form av en halv minut av introt till kommande singeln Uplifting, vilken släpps på måndag om jag inte missförstod. Det vattnades rejält i munnen medan de tonerna strömmade in i hörselgångarna. Jag tror att Muse nya platta kan bli något riktigt galet makalöst bra! Så bra att jag knappt vågar tänka på det.

Ett annat gäng som snurrar flitigt hos Zane och Lamacq och som jag upptäckte hos Skivgrisarna här om veckan är The Horrors. Har inte hunnit lyssna in mig ordentligt på albumet än men singeln Mirror's Image är ruskigt bra. The Twangs färska singel Burney Rubble är en brittcharmigt söt och riktigt bra låt, ska bli spännande att höra deras nya platta.

Vidare har Kasabian gett ifrån sig ett tredje alster. Deras debut var supergrym, dess uppföljare var dock en rejäl besvikelse förutom singlarna som var lysande. Lyssnade som hastigast på nya verket för ett tag sedan. Det lät rätt lovande vill jag minnas men jag får återkomma med kommentar. Nya singeln Where Did All The Love Go? är inget man går i taket av lycka för men den är schyst.

Kvällens nya upptäckt heter Bombay Bicycle Club. Såg att deras album finns på Spotify så jag ska ta mig an den om en stund är tanken. Magnet som jag hörde är ännu bättre än låten jag fann nedan, men den fanns dock inte att hitta på YouTube. Gårdagens upptäckter består av sköna låten Dominos med The Big Pink samt fina Blue Skies med Noah & The Whale.



Låtlista:
The Horrors -Mirror's Image
The Twang - Burney Rubble
The Big Pink - Dominos
Maps - Let Go of the Fear
Kasabian - Where Did All the Love Go?
Noah & the Whale - Blue Skies
Arctic Monkeys - Crying Lightning
Bombay Bicycle Club - Dust on the Ground

2 kommentarer:

Ankan sa...

Kasabians nya e riktigt bra, lyssnat på den flera varv idag. Förstår inte att den inte riktigt gick hem hos kritikerna. De har fel.

The Twang har jag höga förväntningar på, gillade deras förra skarpt.

Reverends förra var också riktigt riktigt bra (ett varv idag), den nya finns på Spotify...

Malin sa...

Tycker egentligen det är rätt sällan man håller med kritiker. Kasabian ligger i min 2009-lista som jag håller på att beta av så snart så ska nya plattan lyssnas igenom.

Är dåligt inlyssnad på The Twang. Jag har helt enkelt inte hunnit, men det jag har hört gillar jag mycket. Dags att ge dem en heldag också.

Förra Reverend var riktigt bra. Och den nya verkar minst lika lovande.