söndag, juli 26, 2009

Have you heard the latest? pt.1

När svensk radio lämnar mycket att önska vad gäller musikshower tackar man övre makter för webradio/podsändningar. Steve Lamacqs och Zane Lowes shower på BBC är rena guldgruvorna! Zane upptäckte jag faktiskt nu i veckan, detta via en gammal intervju jag ramlade över för några dagar sedan med Editors gitarrist Chris Urbanowicz. Enligt Chris var Zane den som gav Editors en skjuts upp då lite intresse visades för bandet i början. Men Zane snappade upp dem, gav dem speltid och sedan vaknade uppenbarligen resten av the UK till liv och resten är historia så att säga. En viktig man med andra ord och jag blev genast nyfiken på hans show och kollade upp den. Kan vara det bästa jag gjort den här sommaren. Måndagar till torsdagar kl.19 till 21 på BBC1 kan man höra Zane spela nya sköna låtar.

Steve Lamacq har jag C. på It's easy to get buried in the past att tacka för. Fick en länk till Steve onsdagshow i höstas då han intervjuade Editors Tom Smith och pratade om nya plattan (som för övrigt är framskjuten till 12/10 fick jag veta idag). Därefter började jag lyssna till Steves shower; onsdagsshowen på BBC Radio 2 kl.23 till 00 samt In New Music We Trust på BBC Radio 1, måndagar 21-22.

Är man som undertecknad väldigt glad i diverse alternative, indie och rock, och i synnerhet brittiskt så är det här de här båda herrarnas shower rena himmelriket.

Tänkte jag skulle göra någon form av lista på allt nytt härligt jag hört idag, dock är mycket till och med så rykande färskt att det varken kommit upp på Spotify eller YouTube. Men några låtar har jag fått upp på YouTube så det blir en 8-låtars spellista nedan innehållandes följande:

Simian Mobile Disco feat. Alexis Taylor (Hot Chip) - Bad Blood
Bloc Party - One More Chance
White Rabbits - Percussion Gun
The Cribs - Cheat on Me
Reverend & The Makers - Silence Is Talking
The Silent Years - On Our Way Home
Friendly Fires - Kiss of Life
Muse - United States of Eurasia

Nya Muse bådar riktigt gott! Bloc Party har inte direkt intresserat mig sedan debuten men detta intresse har återuppväckts med nya singeln. En riktigt skön rökare. Samma får sägas gälla The Cribs som aldrig intresserat mig i första taget, men Cheat on Me satte sig efter första lyssningen. White Rabbits är riktigt intressanta och deras senaste platta är enligt Zane "hetaste plattan i världen" just nu. Friendly Fires och The Silent Years är två nya bekantskaper för mig som är väldigt trevliga. Simian Mobile Disco tillsammans med Hot Chips Alexis Taylor kommer bli en het danshit i höst.

There you go, hugg in!




Inga kommentarer: