fredag, januari 03, 2014

Musikåret 2013 - Årets bästa album + Tre album ni inte bör missa.


Förra året stod jag över en album-lista, och det får dessvärre bli detsamma i år. Jag har inte riktigt tiden till att lyssna igenom album så som jag gjorde förr. Därmed utser jag här och nu det som är mitt favoritalbum för året, samt slår ett slag för tre andra plattor ni inte bör missa.


De tre albumen är tre svenska verk som förtjänar att lyftas fram i bra mycket större ljus, och dessa är:

Ib Hansen - One Of Your Kind

Sidechild - There Were Cracks

Ismael -  Atlas


Lyssna. Om ni gillar vad ni hör, sprid ordet!



Men nu: Årets album.




Editors - The Weight of Your Love

Föga oväntat, men det är heller aldrig en självklarhet att ens favoritband gång på gång ska göra suveräna album. Men i vanlig ordning, mina husgudar fortsätter att leverera, även på sin fjärde platta. 

Väntan kändes oändlig, och funderingarna var nästan ännu värre. Gitarristen Chris hoppade av, hur skulle det påverka? Hans gitarrmelodier som alltid varit en av de detaljer i musiken som jag gillat extra mycket. Två nya medlemmar värvades, det arbetades intensivt i studion och plötsligt en dag dök första singeln A Ton of Love upp i mitt flöde. 

Bandet har alltid tagit ett ny riktning i sitt sound inför varje skiva. Få gör det så bra som de gör. Ett tryck på play, och jag var såld. Återigen. Min sambo fick förmodligen höra ett långt lyckoutlägg där vi satt i TV-soffan och lyssnade. Jag minns inte. Den härliga känslan av att Editors var tillbaka med ett sådant bravur tog över. 

Albumet The Weight of Your Love har många skatter. The Weight, Bird of Prey, Sugar, Honesty, Hyena, Two Hearted Spider... Det är så bra! Jag säger bara det, för jag kan inte sätta ord på hur mycket jag älskar det här bandet och deras musik. Det är rätt och slätt, bäst!




Inga kommentarer: