tisdag, januari 17, 2012

In the Spotlight 2012 pt.1: Alcest


När jag loggade in på Spotify häromdagen hittade jag Les Voyages de L'Âme av franska bandet Alcest på startsidan. Har aldrig hört talas om dem tidigare, och det var nog det faktum att det var franskt som gjorde att jag klickade mig vidare till albumet för att lyssna. Och tur var väl det för jag möttes av väldigt tilltalande toner. Enligt Wikipedia startade Alcest 2000, och det verkar ha växlat mellan att vara ett band och ett soloprojekt. De lär också ha startat som ett black betal-band som sedan har gått över mer i shoegaze. Och Les Voyages de L'Âme känns som en korsning av de båda genrerna. Shoegaze/postrock med en tyngre ton stundvis. Det är en riktigt bra skiva om jag får säga det själv. Fängslande och vackert. Jag får nästan lite fantasy-vibbar. Bra start på nya året!





Alcest på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan


Inga kommentarer: