onsdag, januari 11, 2012

BBC Sound of 2012


Nytt år och i vanlig ordning dags att ta en titt på BBC's "Sound of" för att se om jag hittar något spännande bland de band och artister man tror kommer att slå under året.

På första plats har de en kille vid namn Michael Kiwanuka, och det förstår jag. Otroligt skön röst och låtarna låter riktigt bra, det lilla som finns att lyssna till på Spotify. Och hur skön är inte den här covern på Led Zeppelins Whole Lotta Love?

Lite kul är att på femte plats hitta ett svenskt band, nämligen Niki & The Dove. För egen del är jag inte särskilt förtjust i dem, men DJ Ease My Mind är rätt bra, om än den har ett par år på nacken. Vill ni höra en något nyare låt, föreslår jag The Drummer.

Annars tycker jag att Dry the River verkar lite intressanta. I alla fall ger låten No Rest mersmak. Återstår dock att se hur bra ett helt album i den här andan kan bli.

Ett annat gäng jag kommer lägga på minnet är Friends. I'm His Girl är en skön låt som bådar gott för en fortsättning. Grey Shirt & Tie med Spector var inte så pjåkig heller.

Men det mest intressanta namnet på listan, enligt mig, är Jamie N Commons. Med en sina sköna blues-röst är det svårt, som BBC själva också säger i sin beskrivning, att tro att killen bara är 22 år gammal. Lyssna på The Preacher.


För den kompletta listan kan ni kika här.


Inga kommentarer: