lördag, juli 30, 2011

We look out across the land, there's no sound but the wind


Ni får ursäkta den smått löjliga rubriken på föregående inlägg, men jag blev så obeskrivligt glad av att hitta två nya låtar med Editors att glädjen inte visste några gränser. Jag är nästan förvånad över att jag fick ut några ord över huvud taget i det inlägget!

Men nog om det. Dagen efter gjorde jag nämligen en annan underbar upptäckt. En som jag har gått och väntat i evigheter på; en studioversion av No Sound But the Wind med hela bandet. Ni som inte är lika inbitna Editors-lyssnare som undertecknad kanske finner detta är en smula förvirrande. Jag gissar att de flesta av er bara känner till den version av låten som finns med på soundtracket till Twilight-filmen New Moon. Men bara lugn, jag ska ta en liten genomgång med er! Helt enkelt för att denna låt är så fantastiskt bra att den är värd det.


No Sound But the Wind, de tre olika versionerna:


Sommaren 2008 började Editors spela en ny låt live, No Sound But the Wind. Då lät den så här:





Ett år senare stod det klart att denna outgivna låt skulle vara med på soundtracket till New Moon. Denna version är dock helt annorlunda mot "ursprungsversionen" ovan. Här är det enbart Tom Smith och ett piano. Dessutom med ett par ändringar i texten för att den skulle passa filmen bättre:





Tidigare i år släppte Editors boxen Unedited med samtliga album på CD och vinyl + lite annat gott. Med den boxen följer det även med fyra extra skivor med b-sidor och ännu outgivna låtar, You Are Fading I-V. Dessa finns även att köpa i en digital version. Med där finns en studioversion av No Sound But the Wind, med hela bandet. Man kan säga att det är en tredje version av låten då inte heller denna låter som ursprungsversionen:






Vad tycker jag då om de olika versionerna?
Jag älskade ursprungsversionen från 2008 från första stund jag hörde den. Fin text och med ett underbart skönt sound. Väntade spänt på att den skulle komma ut i studioversion. Därmed blev jag lite besviken när jag hörde versionen som var med i New Moon. Helt enkelt för att jag är så van vid hur den först lät. Men den är givetvis väldigt fin, Tom Smith + piano är alltid en magisk kombination. Dock gillar jag inte ändringarna de gjorde i texten för film-versionen. Även om de var få, så tycker jag tyvärr att de förstörde själen i låten. Ska jag vara helt ärlig tycker jag att ändringarna var löjliga. (Sorry Tom!) Texten har ni här, originalet först, och New Moon-versionen i kommentarerna längre ner.

Bandet hintade i en intervju att det skulle komma en studioversion med hela bandet. Jag bommade dock att den är med på You Are Fading I-V, i tron om att det var New Moon-versionen. I hopp om att den skulle låta som ursprunget, blev jag först besviken. Men efter andra lyssningen var jag fast. Grym version! Dessutom med originaltexten och med en liten ändring som jag tycker är helt lysande. I ursprungsversionen finns ett parti där Tom sjunger "No sound but the wind" två gånger på rad. Denna bit är borttagen helt i New Moon-versionen. Men i denna studioversion är det partiet tillbaka, fast med texten "we look out across the land, there's no sound but the wind". Klockrent! Det gjorde hela låten ännu bättre.


Det var det! Är ni kvar? Hoppas det! Nu undrar jag förstås nyfiket vilken version som är er favorit?


Inga kommentarer: