onsdag, januari 14, 2009

Can you hear the words I'm trying to find for the feelings that define you

När jag igår loggade in på Spotify och funderade över vilket band som skulle få stå för bakgrundsmusiken till min frukost, fick jag ett plötsligt sug efter att lyssna på Idlewild. Ett litet favoritband som hängt med sen gymnasietiden men som jag inte lyssnat till på ett tag.



Kommer inte ihåg exakt hur min relation till dessa skottar startade men det var någon gång under 2000. Tror det var en kombination av att jag hörde och såg Little Discourage på MTV Alternative Nation samt att en vän i samma veva köpte albumet 100 broken windows som låten är ifrån. Fick låna plattan av henne och sen är resten historia. Köpte ett eget exemplar ganska omgående och den roterade friskt efter det. These Wooden Ideas är främsta favoritspåret som jag fortfarande lyssnar på väldigt ofta, men albumet är lysande från början till slut. När jag tänker efter skulle den nog gå in på en topp 10-lista över mina favoritalbum. En större genomgång av den kommer i ett eget inlägg längre fram.

För Idlewild har ju släppt fler album än så. Får dessvärre erkänna att jag är dåligt insatt i de andra skivorna. Detta får ses ha sin förklaring i de hutlösa skivpriserna tyvärr. För jag har tittat efter albumen ett antal gånger. Dock står "debutplattan" (ett mini-album, Captain gavs ut innan den) Hope is important även i hyllan då jag hittade den för ett par billiga pund i en skivaffär i bandets hemstad Edinburgh. Men är inte allt för inlyssnad på den då jag inte fastnade efter första vändorna och den blev ståendes i hyllan. Den är ett uns "skramligare" än senare plattor och även om några spår är helt OK när jag har hört dem igen nu i dagarna så avstår jag skivan för det mesta.

Under min vistelse i Edinburgh 2005 så släppte bandet albumet Warnings/Promises och singeln I understand it brukade spelas ganska ofta på ett musikprogram jag tittade på om morgnarna. Den blev en snabb favorit, men dessvärre är ju skivpriserna inte billigare in the UK så albumet blev aldrig köpt men däremot singeln. Som b-sida på den finns en otroligt vacker akustisk version av Love Steals Us From Lonliness som återfinns i sitt original på samma album. Länken går till albumversionen, den akustiska versionen finns att hitta på Spotify. Jag rekommenderar båda lika mycket, otroligt fin låt som är en av mina favoriter med bandet. El Capitan, även den en singel från samma album, är också värd lyssning.






















Jag har lyssnat igenom albumen på Spotify men det är fortfarande lite tidigt att säga något om dem som helhet. Utan det är singlarna som jag hört sedan tidigare som föräras med en plats här. På 2002 års album The Remote Part återfinns American English och Live in a Hiding Place. Två låtar jag inte riktigt tycker når upp till samma kvalitet som bandets andra singlar men de är inte dåliga på något sätt.

Senaste studioplattan Make another world från 2007 är det enda album jag ännu inte hört i sin helhet men väl singlarna If it takes you home och min stora favorit No Emotion. Efter den skivan släppte bandet även ett halvår senare samlingsplattan Scottish Fiction: Best of 1997-2007. Ett alldeles utmärkt samlingsalbum, så gillar ni vad ni hör men inte känner något större intresse av att köpa alla plattorna så är den här samlingen helt rätt i er hylla. Om än jag starkt råder er att köpa 100 broken windows.


Förhoppningsvis har ni all tid i världen till att gå igenom alla spåren jag länkat till. Om inte, så föreslår jag att ni i alla fall tar er an låtarna These Wooden Ideas, Love Steals Us From Loneliness och No Emotion. Beroendeframkallande bra!

Inga kommentarer: