måndag, mars 10, 2008

Covers pt.5 - Lullaby

Jag har nu kommit till den punkt i mina cover-inlägg där det är dags att ge sig i kast med alla de fantastiska covers som undertecknads favoritband, och ni vet vilka det är vid det här laget, har gjort. Så kommande inlägg lär högst troligen handla om låtar som Editors tagit sig an att tolka. Med början nu.


Låten i fråga är The Cure's Lullaby som släpptes 1989. Jag gillar verkligen detta band väldigt mycket om än jag inte kan påstå mig vara ett inbitet fan. Lullaby i sin tur är en alldeles fantastiskt vacker låt vilket jag tror de flesta kan skriva under på. Denna har nu Editors nyligen tagit sig an och har enligt mig gjort en väldigt väldigt bra version i sin regi. För mig kan Editors konsten att skapa en ljuvlig och stämningsfull känsla med sin musik.

Jag ska inte gå in på vilken version som jag anser är bäst. För det går inte nu. Först och främst är det oftast jättesvårt att göra en cover som knäcker originalet och The Cure's original i detta fallet är dessutom en sådan låt som skulle kunna räknas som omöjlig att nå upp till i en annan version. Editors har lyckats väldigt bra och det är för övrigt ingen hemlighet hur högt jag håller detta band. Det är mina husgudar vilket gör det omöjligt för mig nu att göra ett utlåtande om min favoritversionen. Man får helt enkelt se det som så att det numera finns två grymmma versioner på en och samma låt och det är inte fy skam.

Varsågoda. Ett mästerligt original kontra en fantastisk tolkning.

The Cure - Lullaby
Editors - Lullaby (notera playknappen till höger om titeln)

1 kommentar:

Ankan sa...

Jag gillar ju Editors, skarpt, men jag tycker nog bättre om originalet. Faktiskt.