söndag, juni 17, 2007

Favoritlåtarna pt.3: Simon & Garfunkel - The Boxer

Simon & Garfunkel - The Boxer

När jag tänker tillbaka på barndommen och vilken musik man kommer ihåg från den tiden så är det mer artister och band som man minns än just specifika låtar. Men Simon & Garfunkels The Boxer är en låt som jag minns väldigt väl. Den är bland de första låtarna jag kan minnas som fastnade väldigt starkt hos mig när jag bara var en lite tös. Jag var nog inte många år gammal när jag först hörde den, 6-8 år skulle jag gissa. Faktum är att allra första gången jag hörde den var inte ens med S & G utan med två män som uppträdde som dem i Sikta mot Stjärnorna. Jag har fortfarande en väldigt tydlig bild från det tillfället. Jag minns fortfarande klart hur jag sitter där i soffan i pappas dåvarande hus ute på landsbygden och tittar på programmet. Och jag minns hur mycket jag tyckte om låten när jag hörde den. Pappa visade sig ha den i sin ägo också, så han plockade fram deras LP från sin skivsamling dagen efter och spelade av låten på kassettband till mig så jag kunde ha och spela när jag ville på mitt rum, i bilen eller i freestylen. Den har förblivit en favorit ända sedan dess. Det är en fin klassiker.

Hittade en
'live'-version av den på YouTube också. Utan den mäktiga trumman dessvärre men fortfarande lika underbar. Dock kan jag inte låta bli att tänka på Robert Gustafsson när jag ser Art Garfunkel... Det är nog främst den där spjuveraktiga och finurliga blicken som gör det.



Inga kommentarer: