tisdag, januari 12, 2010

Fantastiska drakar

För att förenkla navigeringen på den här sidan har jag nu lagt till en dropdown-meny för etiketterna i spalten här till höger. Där hittar ni samtliga band och artister jag tipsat om, förutom de som omnämns i listinläggen, men listinläggen i sin tur hittar ni under egna kategorier. För att förenkla det ännu mer har jag lagt mina "tema-inlägg"/serier eller vad ni vill kalla dem för så att de kommer först i listan. Därefter följer band och artister.


Fördelen med detta var att jag fick chansen att återuppliva gamla upptäckter som jag glömt bort. Detta från min myspace-period för ett par år sedan då jag plöjde siten i jakt på spännande akter. En av de fynd jag gjorde då var brittiska Dragons. Hur jag har tillåtit mig själv att glömma bort dem är oförlåtligt. Deras album Here Are the Roses från 2007 finns att lyssna till på Spotify och den har gått varm nu under denna afton. Dragons låter lite som en korsning av Joy Divison och Depeche Mode, emellanåt lite lätt kryddat med Interpol och New Order. Synth-alternativerock som flirtar med 80-talet. Detta märks mest i låtarna Here Are the Roses, Condition och min favorit Trust. Interpol-stänket är mest påtagligt i fina Lonely Tonight.


Det är förbannat bra helt enkelt. Gillar ni musik som går åt det lite mörkare hållet och är förtjust i nyss nämnda band eller akter som faller under samma kategori, ja då är Dragons ett gäng ni absolut inte får missa.


Dragons på
Spotify
Myspace
Officiella hemsidan

6 kommentarer:

Johan sa...

Tack för alla tipsen! De är verkligen superbra.

Låten Hurt är ju faktiskt helt fantastisk. Är ju en sucker för de lite tjutande gitarrerna i slutet. Förstår inte hur jag kunde missa dem 2007 och fyller en New Order, Joy Division själ som jag med värme.

Hej hej

Malin sa...

Tack Johan! Kul att höra!

Boggen sa...

Du kan konsten att promota ett band! Hade jag hört den beskrivningen 2007 hade jag definitivt inte missat att kolla upp Dragons. Trust är riktigt bra!

Malin sa...

Tack Boggen! :-) Och visst är Trust grym!

Jimmy Myhre sa...

Det här föll mig inte helt oväntat i smaken Malin, jäkligt bra helt enkelt

Malin sa...

Anade att Dragons skulle vara något för dig Jimmy :-)