onsdag, maj 13, 2009

Festivalmisstag pt.3: Come back my dream into my arms

Arvikafestivalen 2005.
Som vanligt i början av festivalen plöjer jag igenom programmet och läser fakta om de akter jag tidigare inte känner till. Tyckte att Deine Lakaien verkade väldigt spännande och prickade för dem i schemat. Senare en kväll, en bit in i festivalen, står jag och mitt vanliga festivalgäng på området och käkar mat och snackar om det ena och det andra. Efter en stund funderar vi på vad vi ska hitta på med härnäst. Vi kikar i schemat och ser att Deine Lakaien spelar. Jag hade sett det i programmet innan vi styrde kosan mot magvagnarna men tänkte att man kunde se slutet av konserten. Och skulle vi missa det skulle det säkert inte vara hela världen, det går ju alltid att lyssna på bandet i efterhand. Det var en sådan soft kväll och skön stämning att jag inte kände för att skynda iväg åt något håll. Vi styr kosan mot Apollotältet för att se om de fortfarande spelar. När vi närmar oss möts jag av de ljuvaste pianotoner och den mest gudomliga djupaste och skönaste röst. Ungefär två låtar hinner vi se innan duon tackar för sig. Under de två låtarna hinner jag både smälta fullständigt av upprymdhet och gå sönder av förtvivlan på samma gång.

Två låtar räckte gott och väl för att jag skulle falla pladask för Deine Lakaiens mäktiga musik. Sen svor jag över mig själv resten av festivalen för att jag varit så dum och inte gått till duons spelning tidigare. Detta misstag får nog räknas som mitt allra största hittills.



Väl hemma igen kilade jag in på CDON som då bara hade albumet Kasmodiah inne. Denna beställdes omgående och väl i min ägo gick den på högvarv ett bra tag och har blivit ett utav mina främsta favoritalbum. Därefter har jag lyssnat till dem från och till på andra håll. Ännu mer nu sen jag fick Spotify. De blev snabbt stora favoriter och bara fortsätter att växa mer och mer för varje gång jag spelar dem. Och för varje gång suckar jag djupt över att jag sumpade världens chans att få uppleva dem live.

Ett urval av låtar:
Over and Done
Reincarnation
Kiss
The Walk to the Moon
Into My Arms
Follow Me (Acoustic version)


Utöver Kasmodiah rekommenderas varmt plattorna April Skies och Acoustic.

Inga kommentarer: