måndag, maj 11, 2009

Festivalmisstag pt.2: To prove I've made a big mistake

Ett av mina första festivalmisstag utspelade sig på Hultsfred, 2000 eller 2001. Jag hade prickat för Muse i programmet då jag några dagar tidigare hört Unintended på radion och kände att denna trio var något jag inte borde missa. Dagen rullade på och spelning efter spelning betades av. Senare på eftermiddagen stod jag och kollade på Speed of Sound Enterprise. När de sista tonerna från dem hade klingat klart slängde jag ett öga i programmet. Till min fasa fick jag se att jag trott fel hela tiden. Jag hade varit helt säker på att Muse lirade någon gång efter SoSE, men icke. De spelade samtidigt... sprang bort till Teaterladan och kom lagom till att se en sista minut av mangel som avslutades med att Matthew Bellamy körde in sin gitarr i baskaggen. Inget mer där med andra ord. Jag grämde mig lite men kände ändå att det inte gjorde så mycket. Fram till att jag några månader senare fick höra debutskivan Showbiz. En fantastisk platta och med den återkom minnena om Hultsfred. Vad tusan jag hade jag missat?!


Dock har jag haft lyckan att gå få se bandet två gånger efter det. En gång på Arvikas största scen och en gång som förband till Depeche Mode. Båda konserterna var riktigt riktigt bra. Muse är ett fantastiskt liveband. Fast fortfarande har jag lite svårt att släppa det faktum att jag missade en chans att få ha sett dem på en mindre scen precis innan de slog igenom...

Dagens låtar:

Plug in baby
Hysteria
Unintended
Muscle Museum
Bliss

Inga kommentarer: