torsdag, december 04, 2008

2008 i album

Ni får ursäkta att det är väldigt glest mellan inläggen men plugget tar mycket av min tid och energi just nu.

Men sammanfatta året ska jag ju såklart göra!
Brukar vara rätt seg med att lyssna in mig på nya album men i år har det gått bättre än brukligt. Så här är favoritalbumen från i år. Tänkte jag skulle ranka dem först men la ner det ganska omgående för det är stört omöjligt. De fem första har blivit sådana enorma favoriter att det helt enkelt inte går att göra annat än att låta dem dela på första platsen:


Vampire Weekend - Vampire Weekend
Förmodligen den skivan jag spelat mest iår. Enkel och alldeles formidabel pop! Har emellanåt haft plattan på ständig repeat nästan hela dagar och fortfarande är jag inte ens i närheten av trött på den. Snarare tvärt om, den känns mer och mer briljant för varje lyssning.
Favoritlåtar: Bryn, Oxford Comma

Foals - Antidotes
Det här är så bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Det är alldeles lysande, magnifikt, förträffligt, glänsande, utomordentligt bra om ni frågar mig! Foals vet exakt vad jag vill ha i mina högtalare. I LOVE IT!
Favoritlåtar: Balloons, Olympic Airwaves, Electric Bloom

Wild Beasts - Limbo Panto
Läste om bandet i Sonic, tyckte det verkade intressant och kollade upp dem på YouTube. En låt senare var förälskelsen ett faktum och en beställning på debutplattan gjordes omgående. Jag är svag för falsettsång och Wild Beasts gör alldeles utomordentlig pop och albumet är så charmerande bra att smilbanden slår i taket av lycka.
Favoritlåtar: Brave Bulging Buoyant Clairvoyants, Vigil for a Fuddy Duddy

Chad VanGaalen - Soft Airplane
På ett av Boggens blandband fångade Chad min uppmärksamhet rejält. Mästerligt är bara förnamnet.
Favoritlåtar: City of Electric Light, TMNT Mask, Phantom Anthills

Madrugada - Madrugada
Dessa favoritnorrmän har jag till och med på senaste tiden tjatat mer om än mina husgudar Editors hör och häpna. Men det är ju bara för att de är så eminent bra att det är ren jävla slöseri att inte fler känner till dem. Denna självbetitlade platta är deras femte studioalbum och för mig är det nog det mest fulländade de gjort. Fabulöst!
Favoritspår: What's on your mind, Vally of deception

Santogold - Santogold
Lätt den coolaste tjejen i år. Hon svepte in och dominerade min lägenhet i bra många dagar med sitt sköna sound och sin tuffa attityd.
Favoritspår: Shove it, I'm a lady, L.E.S. Artistes

Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement
Alex Turner och Miles Kanes orerade jag mig riktigt varm om tidigare iår. Må hända är det kanske inget revolutionerande men det är fortfarande riktigt riktigt bra!
Favoritlåtar: Calm like you

A Mountain of One - Collected Works
Som titeln antyder så är det här egentligen en samling av ett par tidigare eps och singlar men det spelar ingen roll. Har ni ännu inte upptäckt dessa britter är det väl på tiden. Otroligt stämningsfullt och magiskt bra.
Favoritspår: Can't be serious, Innocent Line, Ride,

The Rascals - Rascalize
Unge herr Kane kan då verkligen se tillbaka på ett lyckat år!
Favoritspår: Out of dreams

Detektivbyrån - Wermland
Värmlänningar, pling pling, dragspel, Yann Tiersen-influenser... bedårande vacker och framförallt charmig musik!
Favoritspår: En annan typ av disco, Om du möter varg

Glasvegas - Glasvegas
Jag har sagt det förut, jag säger det mer än gärna igen: skottar vet verkligen hur man gör musik!
Favoritspår: Daddy's gone

Black Keys - Attack and release
Helt min smak av rock. Black Keys är beroendeframkallande bra, bara en liten varning om ni ännu inte har upptäckt dem.
Favoritspår: Strange times, I got mine,



Andra som släppt sköna plattor men som jag inte hunnit lyssna in mig ordentligt på ännu:
Kaizers Orchestra, Presets, We are Scientists & MGMT

6 kommentarer:

Boggen sa...

Välkommen tillbaka ; )
Mycket jag gillar på din lista och som förmodligen hamnar på min årslista också så småningom. Foals och A Mountain of One har jag inte kollat upp än, måste jag göra. Wild Beasts har jag inte riktigt tagit till mig och vet inte om jag kommer att göra det heller. Övrigt, mycket bra! (Även om jag skulle ha valt "Molten light", "Honey Bee" och "Geraldine" som favoritlåtar)

Malin sa...

tackar tackar! :)
Foals och A Mountain borde du verkligen kolla upp! Wild Beasts kan jag tänka mig är lite svåra att ta till sig, nog ett band som man antingen gillar väldigt mycket eller inte alls.

Molten light, Honey Bee och Geraldine är givetvis även de riktigt bra! :-)

TP sa...

Äntligen ett efterlängtat livstecken!
Fullt förståeligt, jag har själv inte varit speciellt aktiv den sista tiden då dygnet fortfarande envist håller sig till 24 timmar.
Härligt vital lista som tilltalar min smak. Glasvegas, Detektivbyrån, Last shadow puppets å inte minst Madrugada ligger mig alla varmt om hjärtat. Övriga ska jag genast undersöka nogare. Tycker du om något så är det bra!
Lycka till med pluggandet!

Malin sa...

TACK TP!

Ja det skulle sannerligen behöva vara några timmar längre!
Hoppas de andra akterna tilltalar lika mycket de med!

/C. sa...

Sköna val! Omöjligt att kommentera alla. Madrugada och Black Keys skivsläpp under året är givna favoriter. Likadant med VanGaalen som var precis lika mästerlig live. Sedan fick Wild Beasts sommaren att bli soligare än vad den egentligen var i år. För att slutligen avrunda - A Mountain of One - jag kan verkligen inte få nog :-)

Malin sa...

Är fortfarande gruvligt avundsjuk på att du fått se Chad live!! Fast jag har ju å andra sidan sett A Mountain of One och det var ljuvligt bra!