måndag, november 15, 2010

In the Spotlight 2010 pt.41: The Golden Filter


En av de akter jag såg mest fram emot på årets Arvikafestival var The Golden Filter. Upptäckte dem med låten Favourite Things på förra årets Kitsuné Maison Compilation 7. Sen hörde jag ursköna singeln Solid Gold i något annat sammanhang. Men det var framför allt singlen Hide Me som verkligen fångade mig. Den får nog räknas som en av mina stora nya favoritlåtar det här året. The Golden Filter skapar en behaglig dröm-dansant elektronica som är en ren fröjd för öronen. Man hamnar nästan i någon form av trans när man lyssnar till dem. I synnerhet live. Där kommer de verkligen till sin rätta. Men de funkar alldeles utmärkt i stereon också. Kolla upp debutalbumet Voluspa och ni kommer förstå vad jag menar.


2 kommentarer:

Hammill sa...

Gick precis tillbaka till Poplistan vecka 17-18. "Hide Me" fick då
22 poäng och en fjärdeplats och sex poäng av dig förstås. Singeln ingår ju på "Voluspa" så jag får väl kolla in hela albumet också.

Malin sa...

Ah, den har varit med där ja. Satt och funderade på vilket sammanhang jag hade hört 'Hide Me' i. Var kanske där då. Ja men kolla upp hela albumet, finns fler guldkorn där.