söndag, maj 13, 2012

In the Spotlight 2012 pt.15: The Maccabees


The Maccabees är ett band som ligger mig rätt varmt om hjärtat. Deras charmerande pop har gjort mig knäsvag ett antal gånger. I början av året kom så deras tredje studioalbum, Given to the Wild. Ska ärligt erkänna att jag var lite besviken först, men det är ett album som behöver lite tid. Det är absolut ingen dålig skiva, men jag saknar något. Något som återfinns på de två första plattorna. Något som för mig är The Maccabees, och det är svårt att sätta fingret på vad det är. Tror det ligger i energin. Soundmässigt är det egentligen ingen större skillnad, men ska man göra någon form av jämförelse är nog de två första plattorna tonåringar, medan Given to the Wild har tidigt klivet upp i 20+. Och ingenting fel i det, det är som vanligt ett knippe starka låtar bandet bjuder på, och det är ett bra album. Mest förtjust är jag i Glimmer. 

The Maccabees är fortsatt ett av Storbritanniens starkaste guldkorn. Har ni inte hört dem tidigare, då är det så dags nu!



Video: Pelican, Feel to Follow

The Maccabees på
Spotify
Officiella hemsidan

Inga kommentarer: