onsdag, maj 18, 2011

30 Day Song Challenge - Day 27: A Song That You Wish You Could Play


När jag var 12 började jag spela klassisk gitarr på musikskola. Slutade dock 2-3 år senare för jag tyckte det gick för segt. Tappade liksom stinget med allt tragglande fram och tillbaka. Jag ville ju lära mig ackord! Dock har jag ångrat mig ett antal gånger att jag gav upp så lätt. Ung och dum. Men när basspelandet rann ut i sanden så vaknade faktiskt suget igen efter att lära mig ackord på gitarr. Började så sakteliga nöta det på egen hand, sen har spelandet gått i perioder. Ibland har jag under längre tid lyckats spela lite varje dag. Men då och då kan det också gå flera veckor och ibland månader mellan plinkandet.

En av låtarna som motiverade mig att börja spela var Blur's You're So Great. Jag vill så gärna kunna spela den låten, men än idag kämpar jag med den. Delar av den går OK, men så är det ett par krångliga ackord som stället till det. Där krävs det mer träning för att jag ska få till de tilltrasslade positionerna fingrarna ska på. Men skam den som ger sig! En dag så ska den banne mig sitta!




Inga kommentarer: