lördag, november 13, 2010

In the Spotlight 2010 pt.39: To Bury A Ghost


Mer To Bury A Ghost! Efter mitt lilla hyllningsutrop på Twitter om deras låt Coming Up For Air, vilken jag tipsade er om i det föregående inlägget, fick jag hela den kommande EP:n mailad till mig. Mycket snällt!

EP:n går under namnet The Hurt Kingdom och släpps den 6:e december. (Köp på: Big Cartel och Bandcamp). Den har gått på repeat mycket under de senaste dagarna. Bandet skapar nämligen en typ av musik som jag är väldigt svag för. Ömsom mäktigt intensiv, ömsom melankoliskt bedårande vackert. Eller som To Bury A Ghost själva beskriver sitt sound på sin Myspace: "soaring glacial meloncholic soundscapes". Ett bra ordval om jag får säga det själv.




När jag googlade på bandet märkte jag att andra gärna refererar till Mogwai och Explosions in the Sky i sina recensioner om The Hurt Kingdom. Två bra exempel på liknande band. Influenserna märks framför allt i låtarna Birthday och The Beginning Is the End. Men i låtarna Coming Up For Air och Jaws of Love, vill jag gärna nämna And So I Watch You From Afar också. Sen går det inte att undvika en del likheter med Muse. Till viss del i det mäktiga soundet, och till viss del i sångaren Jonathan Stolbers röst.


Med på EP:n finns också en remix av Coming Up For Air. Jag är i vanliga fall motståndare av remixer men denna version är riktigt bra.




För mig är To Bury A Ghost ett av årets bästa nya upptäckter. Jag älskar det här! Och jag hoppas verkligen att bandet får det genombrott de förtjänar. Lägg namnet på minnet och håll ögon och öron öppna framöver. Om ni gillar vad ni hör, sprid ordet!


To Bury A Ghost på


Thank you Jon!

Inga kommentarer: