tisdag, juli 22, 2008

Covers pt.12 - Bonny

Editors har gjort det igen.
En cover.
Och återigen en alldeles formidabel sådan.
Som vanligt.


Den här gången handlar det om Prefab Sprouts Bonny. Jag hittade covern precis. Har en samling med Prefab som jag egentligen aldrig har lyssnat på, fixade den mest för ett par låtar som jag gillar är annars inget större fan av dem. Fast nu när Editors tagit sig an en av deras låtar så blev det ju till att klicka fram Prefab-samlingen och lyssna in sig på originalet. Efter några lyssningar på den så kan jag bara konstatera att den är riktigt riktigt trist. Ingenting speciellt med den alls, inget speciellt med soundet och sångarens röst är definitivt inget märkvärdigt heller. En trist låt som faller bort i mängden och som jag inte kommer lyssna på igen.

Så tog jag mig en ordentlig lyssning på Editors version av den... och blev helt tagen. De har tagit en trist originalversion och gjort en otroligt fin tolkning av den. Svårt att tro att det är samma låt. Editors väver in låten i sitt behagligt vackra sound, vilket är långt mer intressant än Sprouts en-i-mängden-arr, och Tom Smith med sin röst levererar orden med sin vanliga underbara känsla och lämnar en att önska att Prefab Sprouts originalversion raderades ur historien.

Prefabs original passerar mig obemärkt och gör mig rastlös och uttråkad. Editors cover berör mig.


Lyssna själva:

Prefab Sprout - Bonny
Editors - Bonny (tar väck den om en vecka)

Inga kommentarer: