torsdag, maj 29, 2008

Inför Arvika pt.3 - Death Cab & Avatar

35 dagar kvar och eftersom gårdagens inlägg blev vigt åt det elektroniska hållet var det lockande att köra två band av liknande genre även idag med då av det mer tyngre slaget. Fast det är alltid roligare att vara lite varierande så istället blev det två band som mer eller mindre är varandras raka motsatser musikaliskt.


Death Cab for Cutie
Indiebandet som hyfsat nyligen blev enorma tack vare en TV-serie. Jag kommer inte ihåg när jag hörde dem första gången men det var bra många år sedan när jag mitt under mina tonår lyssnade slaviskt på P3 Pop och Musikjournalen. Jag antar att det var där jag hörde dem men med vilken låt eller vilka låtar det kan ha varit är också totalt bortblåst. Däremot så fick jag tag på låten Champagne from a Paper Cup någonstans för den har jag på en egenhändigt ihopsatt blandcd. Så det är den låten som hängt med fram till att de med dunder och brak fick en hit med Soul meets body. Ett av årets dragplåster som jag definitivt kommer befinna mig framför.



Dagens nyupptäckt är som sagt DCFCs raka motsats:

Avatar
Inga söta poptoner här inte utan deathmetal från våran kära västkust. En genre jag diggar i mindre mängder så jag är rätt kräsen men Avatar låter riktigt bra. Påminner en del om In Flames vilka undetecknad gärna lyssnar på emellanåt. Även det här musik som brukar vara grymt skön att höra live så det ska bli spännande att se vad Avatar kan prestera på scen.

Lyssna här:
www.myspace.com/avataronline

4 AM Breakdown är redan en rotationsfavorit.

Inga kommentarer: