tisdag, maj 27, 2008

Inför Arvika pt.1 - Familjen & A Mountain of One

Det är i skrivande stund bara 37 dagar kvar till dess att årets upplaga av Arvikafestivalen brakar loss. Biljetten är införskaffad sedan några månader tillbaka och den pirrande längtan efter det som för mig är ett av årets allra största höjdpunkter börjar träda fram mer och mer.

För att peppa upp stämningen lite så tänkte jag köra en liten countdown här och åtminstone försöka droppa ett inlägg varje dag där jag tar upp två band jag vill se bland de klara artisterna. Just nu är idén att nämna en akt jag redan känner till och ett som för dagen blir en ny bekantskap. Sommarens Arvika blir för övrigt mitt tioårsjubileum och passande nog så ser lineupen i år bättre ut än på länge vilket är hur jäkla skönt som helst!

So here we go. De första två akterna jag tänkt spana in i dagarna 3-5 juli:


Familjen
Spelade faktiskt på festivalen förra året men då missade jag honom tyvärr, något jag inte tänker göra iår! På Arvikas hemsida kallas Familjens musik för "skånsk indietechno" och ja, det är väl en rätt klockren beskrivning. Så jag tänker inte säga så mycket mer än jag lätt kommer vara en av de som dansar loss till Det snurrar i min skalle och Huvudet i sanden bland många andra sköna låtar.





Dagens nya upptäckt är ett band från Storbritannien som jag aldrig ens hade hört talas om innan jag såg deras namn i lineupen precis:

A Mountain of One
I beskrivningen av bandet stod att läsa följande på festivalhemsidan:

"De sammanför stora delar av vår musikaliska samtid, psykedelisk och progressiv 70-tals rock samsas med influenser från de 20 senaste årens brittiska dansmusik och resultatet är en underbart eklektisk och personlig musikmix."

Med orden, brittiskt, psykedlisk- och progressivrock framför ögonen så väcktes inte helt oväntat min nyfikenhet på direkten. Tydligen enligt samma beskrivning är detta band ett av förra årets största genombrott både här och i många andra länder. Se där, som sagt helt gått mig förbi så där med ett stort tack till Arvika som får upp mina öron för dem nu. Det lilla jag hann och höra på deras myspace, innan min dator av någon anledning inte längre ville spela upp ljud, är riktigt riktigt bra. Rödmarkering i spelschemat för det här får jag inte missa.

Lyssna här:

www.myspace.com/amountainofone


1 kommentar:

/C. sa...

Perfekt start på en alltför tidig morgon! Oerhört rogivande! Hörde jag inte även en del spanska/latinamerikanska influenser :-) Lova att rapportera allt om A Mountain of One. Det är ju något oförklarligt varför man har missat det här för som du säger var det riktigt riktigt bra!

:-)