onsdag, november 27, 2013

In the Spotlight 2013 pt.3: Ib Hansen


"Ett tips, lyssna efter mörkrets inbrott"


Och det är precis vad jag har gjort. Många mörka kvällar har spenderats med Ib Hansens senaste skiva One Of Your Kind i stereon. Ett album jag blivit väldigt förtjust i. Ett perfekt soundtrack till hösten.




Albumet har en fin variation på sina låtar. Allt från ensamma pianoklink till vackra stråkar, körer och fullt band. Ib Hansen rör sig mellan lågmält, intensivt, sorgligt och hoppfullt, allt med en härlig nerv i rösten. När det kommer till soundet kan jag inte låta bli att tänka lite på Nick Cave emellanåt.

One of Your Kind är ett album som kan gå på repeat hela kvällen. Det är svårt att välja favoritspår men jag är nog lite extra glad i de två inledande spåren What is This och The Other One. De har en mörk intensitet som jag är svag för. Men även War, som börjar stilla och ensamt, byggs upp på ett väldigt behagligt sätt.




Tycker ofta det är kul att se om/hur musiken passar till skivkonvolutet. Omslaget till One of Your Kind pryds av en bild av Ib ståendes i dörren till ett hus som ser ut att ligga lite avsides, i närheten av en skog. Ett klassiskt svenskt hus som till viss del påminner om mitt barndomshem när jag tänker efter. Bara det ger en känsla av trygghet. På insidan ser vi två bilder från skogen. Allt i gråskala. Älskar bilderna och de klär många av albumets spår utmärkt. Stillheten, ensamheten och avskild landsbygd. Det är en speciell och fint kall stämning som avspeglas.

Sammanlagt är One of Your Kind ett höstmörker-album med allt man kan önska sig utan att för den delen bli ojämn. Tio starka låtar med själ bakom varje. Ska du upptäcka något nytt i höst, då är Ib Hansen ett av många namn jag vill slå ett extra slag för!


Bilderna är lånade från Ib Hansens snygga hemsida där ni finner mer information och kan lyssna på hans musik.


2 kommentarer:

Hammill sa...

Jag gillar din beskrivning av denna skiva trots att jag inte lyssnat på den än. Ska kolla in den imorgon, eftersom kvällen är sen. :)

Malin sa...

Gör det, Ingemar :-)