måndag, januari 09, 2017

Norwegian bands and artists you need to hear, pt.1: Hjerteslag


Jag är ju bosatt i Norge sedan 2013, och jag måste bara hylla norsk musikscen. Det är så mycket bra band och artister i detta landet! Jag vet faktiskt inte vad ni i Sverige hör av norsk musik. Själv vet jag att jag hörde extremt lite när jag bodde där. Många norska artister gör det bra utomlands, men jag tror fortsatt att det allra bästa - i mitt tycke och i min smak vill säga - inte helt har tagit sig utanför landets gränser. Därmed föddes idén att tipsa er om mina norska favoriter. För, som sagt, det är så många bra norska låtar jag bara vill att hela världen ska få höra!

Jag har gjort en spellista på Spotify, med samma titel som denna serie. Har startat med några låtar, och den kommer att fyllas på efterhand som jag hittar något jag vill att ni ska höra. Samtliga spår kommer även att uppmärksammas i ett eget inlägg här på bloggen. Då kör vi!


Först ut i denna serien är ett band från Bergen vid namn Hjerteslag. Första gången jag hörde dem var i 2015 med låten Papirsvaner från debutalbumet Møhlenpris Motell. Älskade låten, men glömde snart av bandet och kom mig aldrig för att lyssna på plattan. I 2016 dök bandet upp på nytt med album nummer två: Vannmann86. Jag har inte hunnit lyssna på den än, men denna gången ska det bli av. Sang til Sonja, som ni även finner i min årsbästa-lista, är helt fantastisk i mitt tycke. Ena radioprofilen i NRKP3 tycker de låter lite som The Cure. Och det ligger lite i det, influenser av den lite mörka popen från 80-talet. Själv beskriver bandet sig så här på sin facebook-sida: "Punkere som spiller pop. Poppere som spiller punk." Oavsett, det här är hur bra som helst. Och här har ni en av mina stora favoritlåtar från 2016:


Hjerteslag - Sang till Sonja 
(Finns ingen video till studioversionen, så den finner ni på Spotify!)





Inga kommentarer: