fredag, januari 06, 2017

Årslistan 2016 samt allmän uppdatering rörande Musikfeber.


Gott nytt år! Efter en hektisk december-månad med mycket jobb, och där jag avrundade året med en hejdundrandes förkylning, är jag nu glad att ett nytt år och en ny månad startat.

Mitt musikår 2016 blev egentligen ganska märkligt. Lyssnade intensivt på några fåtal plattor, nya som gamla. Annars var det mycket radio, nästan inget letande efter ny musik på nätet, och mycket gamla spellistor och dylikt. Därmed blev min årslista väldigt kort. Den innehåller även några låtar som jag vet är från 2015, men det får gå, då det är under 2016 jag spelat dem som mest.

Best of 2016 - "If you wanna blow my mind, this is the right time".


Årets bästa låt då. Egentligen så får topp tre på listan dela på förstaplatsen. Någon måste ju dock komma först i listan, valet föll på Na Fiannas fina tolkning av Farethewell. Den var min solklara favorit första gången jag spelade deras Stable Sessions 2. Var helt säker på att de släppt videon från DVD:n ut på YouTube, men där hade jag fel. Därför får låt nummer två i listan presenteras här. Norska highasakite är i en liga för sig. De spelas nästan sönder på NRKP3, men denna kan jag nog aldrig bli trött på. Magiskt är bara ordet. Om än jag undviker videon då jag har väldigt svårt för förändringar i huden: blödande kulhål och svarta ådror. Hu!

highasakite - Someone Who'll Get It



Har inte helt pejling på vad som väntar i musikåret 2017, men jag vet att Editors arbetar på ett sjätte studioalbum, vilket är goda nyheter! Under de senaste åren har det också varit så att har Editors kommit med ny platta, har också Foals gjort det. Ingen aning om vad Foals driver med nu, så det återstår att se om trenden fortsätter ;) Mina irländska favoriter Na Fianna har en ny Stable Sessions-platta rätt runt hörnet. Fick en del smakprov från den sist bandet var i Oslo, det kommer bli helt topp! Även två av medlemmarnas sidoprojekt, Huckleberry Jam, har en debutplatta på gång. En konsert är inplanerad, och det är Ghost i Oslo Spektrum, med självaste Kvelertak som support. Blir helt rått!


Slutligen ska jag erkänna att jag under december nästan bestämde mig för att låta bloggen somna in. Jag har inte haft tiden till att skriva inlägg, och jag är inte alls stolt över min kompromiss att bara lägga upp låtar utan någon kommentar. Min tanke var, att ska jag bara posta länkar, får jag låta Musikfeber enbart existera på Twitter. Men när nya året startade, fick jag en plötslig kick att sparka igång bloggandet igen. Har bland annat en idé till ny följetong. Jag ska i vart fall ge Musikfeber ett år till, jag ska göra ett ärligt försök att hålla den uppegående. Så får vi se om det bär eller brister.


Inga kommentarer: