fredag, november 06, 2015

Mot Hamburg!


Då så! Dags att lämna Norge för en sväng till Tyskland. Närmare bestämt Hamburg, där en konsert med Editors väntar på söndagen. Har haft lite otur när det kommer till att se dem live. Upptäckte dem efter deras besök i Sverige med första skivan. Turnén med andra skivan var jag fattig student, och utan vän som var lika intresserad som jag att se dem. Inte var jag tuff nog att dra själv heller. Den sved. Men på turnén för tredje plattan fick jag äntligen se dem. En tur till Köpenhamn, och en lika intresserad vän fick jag med mig också. Turnén för förra skivan tog dem faktiskt till Oslo. Dock sammanträffade den spelningen samtidigt som vår inplanerade semestertur till Turkiet...

Turnén för femte skivan är igång. Denna gång utan Skandinavisk närvaro. Men det ska inte hindra oss! Det började som ett skämt från min sida; "äh, ska vi dra till Wien och se dem eller?" och min sambo svarar helt seriöst: "Ja, varför inte? Vi har ju pratat om att dra dit.". Efter lite forskning i hotell och flyg och datum, fann vi ut att Hamburg passade bättre. Ingen av oss har varit där tidigare, så vi ser lika mycket fram emot att se en ny stad som till konserten. Dessutom, till min glädje (sambon var inte lika begeistrad), ska The Twilight Sad vara förband.

Då Editors är relativt okända i våra nordiska länder, men desto större ute i Europa - bland annat pryder de bussar i Polen och toppar albumlistor i Nederländerna och Belgien - så har jag ganska stora förväntningar på denna spelningen. De var bra i Köpenhamn 2010, men känslan av "en dag på jobbet" var där. Så förhoppningvis är en konsert med dem i Hamburg, snarare än en i Sverige eller Norge, till en större fördel. Vi får se!





Inga kommentarer: