lördag, november 14, 2015

Live: Editors, Mehr! Theater i Hamburg 2015-11-08


Hemma igen efter en sväng till Hamburg för Editors-konsert. Nämnde tidigare att jag såg bandet live i Köpenhamn i 2010, på turnén för tredje albumet. En bra spelning, men lite "en dag på jobbet"-känsla. Eftersom Editors är relativt okända i Skandinavien, men desto större ute i Europa, så hade jag väntat mig att det skulle bli hacket bättre denna gången. Och om det var bättre? Jag blev helt blåst av stolen! (Ja, vi grep sittplatser. Trötta i benen efter mycket promenerande i dagarna tre, samt att vi hade utmärkt sikt.)

De inledde med No Harm, första spåret på senaste albumet In Dream. Jag brukar hoppa över den egentligen. Den är fin, men en aningens långsam för mig. Men rysningarna kom här med en gång. Sen öste de på med dena ena favoriten efter den andra från samtliga fem album. Nostalgi och lycka i en salig blandning, härligt levererat av bandet med energi, glädje och en flott ljusshow. Salvation, en annan låt jag brukar hoppa över på nya plattan, gjorde sig väldigt bra live. Mäktigt. Smokers Outside The Hospital Doors kom i en fin akustisk version med Tom Smith i ensam majestät på scenen. Nothing, en fin låt från fjärde skivan, som på albumet framförs med enbart stråkar och sång, kom här i en härlig fullbandsversion. Extranumret inleddes med kommande singeln Ocean of Night. Efterföljdes med en exploderande Papillion för att sedan avslutas på topp med Marching Orders, den perfekta avslutningslåten. Vid det laget satt jag i euforisk dimma, lätt tårögd och förbaskat lycklig. Har upplevt många bra konsert i mitt liv, men att få se sitt absoluta favoritband leverera en sådan kanonshow, det är något helt annat utav denna världen. Äntligen kan jag säga att mitt livs bästa konsertupplevelse någonsin, var den som Editors bjöd på i Hamburg, en småkylig november-söndag i 2015.






Inga kommentarer: