torsdag, januari 02, 2014

Musikåret 2013 - Konserterna


Det blir ingen direkt rangordning utan mer en kort sammanfattning av de artister och band jag fått chansen att se under året.

Jarle Bernhoft - 5:e januari, Rockefeller, Oslo
Första gången jag och min väninna Jeanette fick nys om Bernhoft var han förband till Kaizers Orchestra i Oslo Spektrum. Han spelade bara i ca en kvart, men han tog hela arenan med storm. Sedan dess nämnde vi ofta att vi måste försöka se en egen konsert med denne man. Tack och lov lyckades vi norpa åt oss ett par biljetter till Rockefeller-spelningen i början av året. Slutsålt och spelstället kokade. Bernhoft bjöd på ett härligt drag, och jag menar det, får ni tillfälle att se honom live, ta den!

Kaizers Orchestra - 27:e januari, Den Norske Opera & Ballett, Oslo.
Tredje albumet i Violeta-triologin till ära, bokade Kaizers in sig på operan i Oslo och fick med sig både kör och symfoni-orkester. En suverän och minnesvärd konsert som i dagarna nu har kommit ut på DVD!

Bon Jovi - 21:e maj, Telenor Arena, Oslo
Sambon och en vän var väldigt ivriga när det annonserades att Bon Jovi skulle gästa Norge. Bestämde mig för att hänga på då det alltid är kul att se stora band, plus att jag gillar många av deras singlar. Hade egentligen inga förväntningar på spelningen, och blev glatt överraskad på plats. Väldigt bra!

Gyllene Tider - 19:e juli, Mariebergsskogen, Karlstad
En oväntad konsert att dyka upp här kanske, och oväntat bra var det också. Återigen en ivrig sambo och ivrig vän som ville dra, och jag hängde mest på för sällskapets skull och för att det alltid är kul med konserter, särskilt på sommaren. Nostalgi att vara tillbaka i Mariebergsskogen i Karlstad, och likaså nostalgi att höra Gyllene Tider som gick varmt i mina yngre år. Det var sommar, öl, allsång och stämning rätt och slätt.

Kaizers Orchestra - 30:e augusti, Sentrum Scene, Oslo
Kaizeres annonserade att de skulle lägga bandet på hyllan och detta blev deras sista gig i Oslo. Fullpackat, och inte den lättaste lokalen att vara i när det är fullt, men vi lyckades få väldigt bra platser. Detta var femte gången jag såg dem, och jag är väldigt glad att jag lyckats få med mig dem i olika "konsert-format". De första två gångerna på festival, den tredje gången i stora Spektrum, den fjärde i en opera, och nu i en mindre lokal. Och kan bara konstatera att det alltid blir lika bra. Kaizers är och förblir ett av tidernas bästa live-band.

Foals - 11:e oktober, Rockefeller, Oslo
Ni som följer bloggen vet att Foals är ett av mina stora favoritband. Har längtat så länge efter att få se dem live, och äntligen fick jag chansen! Detta var visst deras första spelning i Oslo, möjligen första gången i Norge till och med. Singlarna från senaste albumet har gått varma på norska P3, vilket märkets på publiken. Lyckan var total efteråt, Foals är ett band som gör sig bra live!

Danko Jones - 2:e november, Nöjesfabriken, Karlstad
Av en ren tillfällighet såg jag att Danko Jones skulle besöka Karlstad! Flera år sedan jag såg dem, och visst håller de fortsatt måttet! Ös och svett i härlig rock n roll-förpackning!


Dessvärre missade jag det största favoritbandet, Editors. Deras Skandinavien-besök kolliderade med utlandsresa. Typiskt! Men så kan det gå. Håller tummarna för att de snart återvänder igen. För övrigt ser nästa år ut att gå i hårdrockens tecken så här långt. Kvelertak i februari, följt av Mustasch samma månad, Skambankt i mars, och i juni vankas det Metallica. Kan bli riktigt bra :-)


Inga kommentarer: